واکاوی روشهای آموزش دینی مبتنی بر تجربه زیسته آموزگاران و متخصصان علوم دینی و تربیتی مقاله ۹، دوره ۱۵، شماره ۳۴، زمستان ۱۳۹۹، صفحه ۷-۲۹ اصل مقاله (۳۹۶٫۱۳ K) نوع مقاله: مقاله پژوهشی شناسه دیجیتال (DOI): ۱۰٫۳۰۴۷۱/EDU.2019.5508.2066 نویسندگان مریم شریفی دروازه۱؛ احمدرضا نصر اصفهانی ۲؛ سیدابراهیم میرشاه جعفری۳ ۱دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی/دانشگاه اصفهان ۲گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان ۳استاد گروه علوم […]
واکاوی روشهای آموزش دینی مبتنی بر تجربه زیسته آموزگاران و متخصصان علوم دینی و تربیتی |
||
مقاله ۹، دوره ۱۵، شماره ۳۴، زمستان ۱۳۹۹، صفحه ۷-۲۹ اصل مقاله (۳۹۶٫۱۳ K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): ۱۰٫۳۰۴۷۱/EDU.2019.5508.2066 | ||
نویسندگان | ||
مریم شریفی دروازه۱؛ احمدرضا نصر اصفهانی ۲؛ سیدابراهیم میرشاه جعفری۳ | ||
۱دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی/دانشگاه اصفهان | ||
۲گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
۳استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی تجربههای زیسته آموزگاران و متخصصان علوم دینی و تربیتی، دربارۀ روشهای تدریس دینی در دوره دوم دبستان است. برای دستیابی به این هدف، از مصاحبه نیمه ساختاریافته با آموزگاران و متخصصان، استفاده شد و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از روش کدگذاری و مقولهبندی بهره گرفتیم. آموزگاران و متخصصان بر استفاده از روشهایی در آموزش دینی تأکید داشتند که بستر لازم برای تفکر و استدلال و قضاوت در دانشآموزان را ایجاد کند. روشهای آموزش دینی، باید افزونبر بهره برداری از مفاهیم دین در تلفیق با علوم دیگر، فرصت بحث، مناظره، تجربه دینی و عملیاتی کردن مفاهیم دینی را در اختیار دانشآموزان قرار دهد. همچنین پرکاربردترین روشهایی که آموزگاران در آموزش دینی استفاده میکردند، شامل داستانگویی، تلفیق با دروس مختلف، پروژه یا واحدکار، ایفای نقش ونمایشی، مباحثه و پرسش و پاسخ، فرصت تجربه، قضاوت عملکرد و تمثیل وتشبیه میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش دینی؛ روش تدریس؛ تجربههای زیسته؛ دوره دوم دبستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring the Methods of Religious teaching Based on of the School Teachers’ and Religious and Teaching Experts’ the Lived Experiences | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Sharifi Darvazeh۱؛ Ahmad Reza Nasr Isfahani۲؛ Seyyed Ebrahim Mirshah Jafari۳ | ||
۱A Ph.D. Student in Curriculum, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
۲Corresponding Author, A Professor in the Department of Educational Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
۳A Professor in the Department of Educational Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study seeks to explore the methods of the religious teaching based on school teachers’ and religious and teaching experts’ the lived experiences on the religious teaching methods at senior elementary schools. For this purpose, a semi-structured interview with the teachers and experts was used and data coding and categorization were used to analyze the data. The Teachers and experts emphasized the use of methods in religious teaching to create students the necessary grounds for thinking, arguing and judging. The methods of religious teaching not only should take advantage of the concepts of religion in combination with other sciences, but also should provide students with the opportunity to discuss, debate, experience religion, and practice religious concepts. Furthermore, the most widely used methods used by teachers in religious teaching include storytelling, integration with different courses, project or unit of work, role-playing, discussion, and question and answer, opportunity for experience, performance judgment, and allegory and simile. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
religious teaching, teaching method, lived experiences, senior elementary school | ||
مراجع | ||
|
||
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.