دولت سیزدهم وچالش های آموزش وپرورش ابوالقاسم جامه بزرگ کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی بخش اول اشاره: برگزاری انتخابات های سراسری به ویژه انتخاب رئیس جمهور همیشه با شور و هیجان ویژهای در بین عموم مردم همراه بوده است. مردم به ویژه اقشاری که زندگی آنان در ابعاد مختلف تحت تاثیر مستقیم سیاستگذاریها و برنامهریزیهای […]
اشاره:
برگزاری انتخابات های سراسری به ویژه انتخاب رئیس جمهور همیشه با شور و هیجان ویژهای در بین عموم مردم همراه بوده است. مردم به ویژه اقشاری که زندگی آنان در ابعاد مختلف تحت تاثیر مستقیم سیاستگذاریها و برنامهریزیهای برنده انتخابات قرار می گیرد، آن را با حساسیت دنبال میکنند و در صدد هستند موضوعاتی را که می تواند برای پیشرفت کشور و ارتقاء سطح زندگی آنان مهم باشد، به نحوی به اطلاع داوطلبان انتخابات و به خصوص فرد منتخب برسانند. کانون تربیت اسلامی که یکی از تشکل های اجتماعی – سیاسی کشور با اولویت آموزشی و تربیتی می باشد، اساس تحول و پیشرفت همه جانبه نظام اسلامی را در اولویت دادن به ارتقاء آموزش وپرورش کشورمیداند و از منتخب مردم انتظار دارد این بخش را در اولویت برنامه های خود قرار دهند. بدین جهت چالش های آموزش و پرورش را در حوزه های مختلف به منظور قرار دادن آنها در برنامه های دولت سیزدهم تقدیم فرهنگیان
مجموعه باورها ،اعتقادات، اندیشه ها و ارزش های هر قوم و ملت، فرهنگ آنان را می سازند و فرهنگ هم بنیان و هدایت کننده رفتار و عملکرد آن ملت یا قوم می باشد.از آنجا که باورها و اعتقادات ملت شریف ایران، برگرفته از اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله میباشد، حکومتی هم که با قیام خود به وجود آورد، نظام اسلامی است و همان فرهنگ اسلامی موجب تثبیت و بالندگی و پیشرفت آن بوده است. بر این اساس حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب در باره فرهنگ، میفرمایند: “بی شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد، فرهنگ آن جامعه است”.دراین زمینه هم رهبر فرزانه انقلاب در باب اهمیت فرهنگ فرمودند: فرهنگ مایه اصلی هویت ملت هاست ،فرهنگ یک ملت است که می تواند آن ملت را پیشرفته،عزیز، توانا،عالم، فناور، نوآور و دارای آبرویی جهانی کند. فرهنگ که ازعوامل مهم پیشگیری از پیدایش ناهنجاریها و تربیت کودکان و نوجوانان درجامعه می باشد، به اعتقاد صاحب نظران فرهنگ باید ازطریق آموزش و به نسل جوان منتقل ونهادینه شود .ازاین منظر جایگاه قدرتمندترین نهاد تربیت حکومت یعنی آموزشوپرورش جایگاهی بیبدیل و والا دارد. با توجه به همین اصول محکم است که بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی فرمودند “همه سعادتها و شقاوتها از مدرسه است و کلید آن در دست معلمان می باشد “و مقام معظم رهبری نیز آموزشوپرورش را اساس قدرت و …… دانستهاند. اما واقعیت آن است که علیرغم این جایگاه سرنوشت ساز، آموزشوپرورش از منظر اندیشه و در مقام اجرائی، نتوانسته است پاسخگوی نیازهای انقلاب شکوهمند اسلامی باشد. به زبانی سادهتر اگرچه به ظاهر و از جنبه سیاسی، مدیریت آموزشوپرورش یکی از مدیریت های نظام اسلامی است، اما از جنبه فرهنگی و فکری همچنان، سیطره تفکرات غربی را بر این وزارتخانه را می توان آشکارا مشاهده کرد و شاهد این ادعا بود که مدیریت عالی این وزارتخانه سالیان متمادی به افرادی سپرده شده است که به نظام تربیتی اسلام باور نداشتند و آموزشوپرورش را جریانی سکولار و غیر دینی میپنداشتند و در دوران وزارت خویش ، نهادهای به ودیعه گذاشته توسط وزیران شهید این وزارتخانه از جمله امور تربیتی و تربیت معلم را تعطیل یا تضعیف کردند؛ البته در این سالها همواره افراد دغدغهمندی برای پیدایش انقلابی فکری در آموزشوپرورش و هماهنگی جریان تربیت در این وزارتخانه با مطالبات مردم و ارزشهای انقلاب ،تلاشهای خرد و کلانی به عمل آوردهاند که یکی از برجستهترین این تلاشها ،تدوین مجموعهای تحت عنوان کلیات نظام آموزشوپرورش جمهوری اسلامی است؛ اما متأسفانه اغلب این تلاشها توسط اصحاب قدرت ناباور به اندیشه تربیتی اسلام، به تحریف کشیده شده است؛ چنان که به بهانه اجرای همان مجموعه کلیات نظام آموزش و پرورش فوقالذکر نظام جدید متوسطه طراحی شد و به اجرا درآمد که هیچ نام و نشانی از تربیت اسلامی در آن مشهود نبود بلکه با واحدی شدن دروس وعدم امکان برنامه ریزی برای یک روز کامل دانش آموزان،ساعات فراغتی بین ساعات تدریس بوجود آمد که به عنوان پنجره های باز معروف شد وچون نگهداری دانش آموزان درمدرسه غیر ممکن بود،آنان ازمدرسه بیرون می رفتند وازکنترل مدرسه وخانواده خارج می شدند ومشکلات جدی بوجود می آورد.این موضوع همراه با دیگر کاستیهای دراین دوره تحصیلی ثابت کرد که تفکر برخی از مسئولان آموزش وپرورش تعارض جدی با نظام تربیتی اسلام دارد. هر چند برخی دستاندرکاران نظام جدید متوسطه چهبسا با نیتی خالصانه کار عظیم طراحی و اجرای آن را به سامان رسانیدند ،اما همان زمان در برابر این پرسش قرار گرفتند که جایگاه تربیت اسلامی در نظام جدید متوسطه کجاست و این پرسشی بود که شاید نخستین بار در ذهن تعدادی از فرهنگیان دغدغهمند، شکل گرفت و درنهایت برای پیگیری این هدف یعنی تربیت اسلامی از سال ۱۳۷۷ کانون تربیت اسلامی را تاسیس کردند تا نظام تربیت اسلامی را بشناسند و بشناسانند و با موانع آن مبارزه نمایند .در این دریای طوفان زده از وابستگیهای فکری و اندیشههای غربی، خوشبختانه سکاندار نظام اسلامی در سال ۱۳۸۴ ضرورت تحول بنیادین در آموزش و پرورش بر پایه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را مورد تاکید قرار دادند و در پی رهنمود معظمله، تلاشهای گستردهای انجام شد ودر نهایت سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، تنظیم و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و رهبر فرزانه انقلاب نیز سیاستهای حاکم بر این تحول را به سران قوا ابلاغ فرمودند. البته تجربههای گذشته ثابت کردهاست که سند تحول و سیاستهای ابلاغی هم اگر مطالبه کنندگانی در صحنه نداشته باشند، سرنوشتی جز تحریف یا بایگانی شدن نخواهند داشت ،چنان که طی ده سال گذشته درصد بسیار اندکی ازآن به اجرا درآمده است و حتی در مواردی نظیر زیر نظام نیروی انسانی یا زیرنظام اهداف دورههای تحصیلی به انحراف کامل کشیده شده است و لذا دغدغههای تربیتی باید همچنان مهمترین دستور کار فرهنگیان انقلابی و دردمندان تعلیم و تربیت کشور باشد.
سلسله بحث های حاضر ضمن آنکه نگاهی بر روند تغییر و تحولات کلان آموزشوپرورش با شاخص تربیت اسلامی دارد به تلاشهای تشکل کانون تربیت اسلامی در این زمینه نیز اشاره میکند و امید است که این مطالبهگری توسط فرهنگیان والامقام و دیگر شخصیتهای فرهیخته و دلسوز پیگیری و دنبال شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.