پیشنهاد آموزش اختیاری زبان چینی در مدارس/ معضل پژوهشهای ویترینی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: پیشنهادی ارائه دادیم که ۲ زبان چینی و عربی به فهرست زبانهای مجاز برای آموزش اضافه شود که وزیر آموزش و پرورش این موضوع را جهت بررسی به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع داده است. به گزارش […]
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: پیشنهادی ارائه دادیم که ۲ زبان چینی و عربی به فهرست زبانهای مجاز برای آموزش اضافه شود که وزیر آموزش و پرورش این موضوع را جهت بررسی به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع داده است.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و رئیس ستاد هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: بحث اصلی ما نگاهی به کاستیهای زیرساختی است که در امر پژوهش در وزارت آموزش و پرورش داریم؛ هر چند که تلاشهایی همکاران قبلی ما انجام دادند اما همچنان دچار این کاستیها هستیم.
وی با بیان اینکه تحول اساسی در آموزش و پرورش بدون گره خوردن به پژوهش امکان پذیر نیست، گفت: هفته پژوهش در آموزش و پرورش چند جنبه دارد؛ جنبه اول این است که تلاشهای پژوهشگران، معلمان و دانشآموزان در عرصه پژوهش اطلاعرسانی شود البته گزارش هفته پژوهش را دبیر هفته پژوهش در نشست دیگری اعلام خواهد کرد.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم اضافه کرد: جنبه دیگر این است که یک نگاه کلان به جایگاه و مقوله پژوهش در آموزش و پرورش و کاستیها و بایستگیها شود و رسانهها هم کمک کنند که این بایستگیها محقق شود و ثانیا پیگیری کنید که واقعا انجام شود.
وی با بیان اینکه شعار امسال در خصوص هفته پژوهش در آموزش و پرورش، «پژوهش، خلاقیت و زندگی است»، نامگذاری شده است، ادامه داد: بدون تقویت عنصر خلاقیت، پویایی فکری و تقویت عقلانیت و تفکر در لایههای مختلف فرایند یاددهی و یادگیری در آموزش و پرورش به آن تحول مورد نظر دست نمییابیم و متأسفانه امروز عنصر خلاقیت هم در برنامه درسی و هم در تعاملات بین معلمان و دانشآموزان و هم در سطح مدرسه و کل آموزش و پرورش به حد کافی مورد توجه قرار نگرفته و از کاستیهای ماست.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه پژوهش در آموزش و پرورش باید به رشد خلاقیت کمک کند، افزود: دومین نکته بحث زندگی واقعی است که دانشآموزان دارند؛ برنامه درسی فعلی و کتابهای درسی چقدر با نیازهای واقعی دانشآموزان پیوند برقرار کرده است و ما هم به این نقص اذعان و توجه داریم.
وی با بیان اینکه جهتگیری ما بسیار مهم است و اینکه اسناد تحولی را به طور کامل دنبال کنیم، گفت: مرحله همسوسازی برنامه درسی با اسناد تحولی را پشت سر گذاشتیم و در مرحله اجرای کامل باید حتما بر اساس کبمودها و کاستیها که در زیرساختهاست، شروع کنیم.
* غالباً پژوهشهایمان در پژوهشهای آکادمیک، کلیشهای و ویترینی خلاصه میشود
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم اضافه کرد: یکی از مهمترین کمبودهای ما زیرساخت ساختاری و تشکیلاتی است و خوشبختانه اصلاحاتی در سازمان پژوهش در حال انجام است در این راستاست که بتوانیم مقوله پژوهش و استانداردسازی را از مقوله تولید بستههای یادگیری جدا کنیم تا تولید بستههای یادگیری در یک نگاه مشارکتی به جامعه عرضه شود و از آن طرف نقد و بررسی و پاسخگویی برنامه درسی خیلی شفافتر انجام شود.
وی ادامه داد: در بحث پژوهش دارای نقص ساختار امر پژوهش هستیم و فقط یک پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با ۲۰ عضو هیأت علمی داریم که قطعا کافی نیست و نقص فرهنگ پژوهشی داریم که غالباً پژوهشهای ما در پژوهشهای آکادمیک، کلیشهای و ویترینی خلاصه میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: گاهی پژوهشهای ما فقط ابزاری برای پژوهشگر است که فقط بتواند ارتقایی پیدا کند در حالی که پژوهشهای ما باید مدرسهمحور باشد و به پژوهشهای مدرسهای نیاز داریم که بتواند چالشها و مسائل مدرسه ما را شناسایی کند و راهکارهای واقعبینانه و قابل تحقق ارائه دهد.
* کمبود اعتبارات پژوهشی داریم
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم با بیان اینکه کمبود اعتبارات پژوهشی داریم، اظهار کرد: در حال حاضر فصل بودجه است و درخواست کردیم که افزایش اعتبارات داشته باشیم؛ میدانیم کشور در مضیقه است اما تقویت اعتبارات پژوهشی آموزش و پرورش، سرمایهگذاری برای آینده است.
وی تصریح کرد: نیاز داریم پژوهش تا سقف استانها، مناطق و مدارس تسری پیدا کند و این نکته را عرض کنم، سال گذشته نگرشی بود که معاونت پژوهشی در استانها حذف شود که با پیگیریهایی که انجام شد دیگر این دغدغه وجود ندارد و خوشبختانه بیانیه گام دوم انقلاب هم به کمک ما آمد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: ما باید بتوانیم پژوهش را به سطح مدرسه و دانشآموز پیش ببریم؛ خوشبختانه کارهای پژوهشی خوبی توسط محققان تعلیم و تربیت در عرصه مدلسازی برای ورود پژوهش به عرصه فرایند یاددهی و یادگیری شکل گرفته است.
وی افزود: باید بتوانیم با یک نگاه مشارکتی، کل مراکز پژوهشی، دانشگاهی و حوزوی که در کشور وجود دارد و استفاده از دستاوردهای دیگران، به طور واقعی و شعار و تقلیدی و کلیشهای به روند تعمیم پژوهش در آموزش و پرورش بپردازیم.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم گفت: یکی از مهمترین چالشهای نظری ما در امر پژوهش در آموزش و پرورش این است که هنوز مبانی نظری تحولی ما به عنوان مفروضات و پیشفرضها و پارادایم اندیشهای در پژوهشهای ما آنچنان که باید ورود نکرده است؛ در حقیقت بسیاری از پژوهشها بر اساس نگاهها و مبانی غربی و سکولاریستی انجام میشود که چالش جدی ایجاد میکند ولی باید پژوهشهای ما بر اساس اسناد تحولی باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص انحصارزدایی از زبان انگلیسی در مدارس، اظهار کرد: کاری که انجام میدهیم استقرار ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری است و ۳ حوزه آن، یعنی حوزه تربیت و یادگیری زبانهای خارجه، حوزه تربیت و یادگیری زبان فارسی و حوزه قرآن و عربی و معارف اسلامی با زبان مرتبط است و دنبال متناسبسازی محتوای برنامه درسی با نیاز و ظرفیتهای دانشآموزی هستیم.
وی ادامه داد: یک پیشنهاد هم ارائه دادیم که دو زبان چینی و عربی به فهرست زبانهای مجاز برای آموزش اضافه شود که وزیر آموزش و پرورش به شورای عالی آموزش و پرورش جهت بررسی ارجاع داده است؛ مطالبه نمایندگان مجلس، افزایش کیفیت و از انحصار زبان انگلیسی خارجی شویم.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم در خصوص حمایت از فعالیتهای پژوهشی در آموزش و پرورش گفت: برای انجام پژوهش در استانها حدود ۸۰۰ میلیون تومان کمک کردیم که رقم قابل توجهی نیست و همچنین همکاران ما در هفته پژوهش به استانها سفر خواهند کرد و کارگاههای آموزشی برای محققان و معلمان برگزار میکنند؛ ضمن اینکه بازطراحی ساختار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، اقدام دیگری است که حمایت میکنیم تا انجام شود.
وی در خصوص انجام فعالیتهای پژوهشی دانشآموزان در کافینتها اظهار کرد: در این خصوص واقعاً غیر از فرهنگسازی، تعمیق و تقویت روحیه پژوهشگری در مجموعه اساتید، معلمان و هنرآموزان، راهی نیست.
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص گلایه جامعه ادبی کشور از حذف اشعار از کتب درسی گفت: مؤلفان کتاب درسی بخشی از جامعه ادبی کشور هستند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.