امام صادق عليه السلام
بي گمان براي صاحب الامر غيبتي است،پس دردوران غيبت وي هربنده اي بايد تقوا پيشه سازد وبه دين خودچنگ در زند.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار
  • شناسه : 1095
  • 27 آذر 1398 - 13:17
  • 109 بازدید
  • ارسال توسط :
وجود مدارس تیزهوشان مدارس دولتی را تخریب کرده است

وجود مدارس تیزهوشان مدارس دولتی را تخریب کرده است

نویدی: وجود مدارس تیزهوشان مدارس دولتی را تخریب کرده است عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و‌پرورش با اشاره به اینکه مدارس دولتی را از امکانات و استعدادهای مناسب تهی کرده‌ایم، گفت: وجود مدارس تیزهوشان مدارس دولتی را تخریب کرده است. به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، احد نویدی عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و‌پرورش در نشست حذف تنوع […]

نویدی: وجود مدارس تیزهوشان مدارس دولتی را تخریب کرده است

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و‌پرورش با اشاره به اینکه مدارس دولتی را از امکانات و استعدادهای مناسب تهی کرده‌ایم، گفت: وجود مدارس تیزهوشان مدارس دولتی را تخریب کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، احد نویدی عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و‌پرورش در نشست حذف تنوع مدارس درباره مدارس تیزهوشان، اظهار‌کرد: با تنوع مدارس، داخل کلاس های مدارس دولتی را از تنوع دانش‌آموزان خالی کرده‌ایم و در حقیقت تنوع را از بین برده‌ایم این تنوع مدارس فریبنده و در  حقیقت تنوع علیه تنوع است.

وی افزود: بسیاری از کلاس‌های خصوصی به ویژه در دوره ابتدایی به نام آمادگی برای ورود به مدارس تیزهوشان است و باید توجه کرد این جایگاه چگونه می‌تواند به نفع منافع ملی و نظام آموزش و پرورش باشد و چقدر می‌تواند مخرب عمل کند.

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و‌پرورش با اشاره به اینکه مدارس تیزهوشان “هووی” مدارس دولتی است، گفت: درباره مدارس تیزهوشان می‌توانیم بگوییم باعث محرومیت مدارس دولتی شده است اگر در سطح کلان نگاه کنیم همسر اول نظام آموزشی مدارس دولتی است و مدارس سمپاد در حکم همسر دوم است.

نویدی ادامه داد: سال ۶۶ آقای اژه‌ای اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان را مصوب می‌کند و با دو مرکز به زیر مجموعه آموزش و‌پرورش اضافه شدند، این مدارس تا یک دهه قبل صرفاً در حوزه ریاضی و فیزیک دانش‌آموز تربیت می‌کردند، اما در سال‌های اخیر این مدارس به سایر رشته‌ها نیز ورود کرده‌ و فشار برای افزایش دانش‌آموزان تجربی بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۰، مدارس سمپاد به شکل فزاینده‌ای افزایش یافت و از ۴۳۹ مدرسه به ۶۶۰ مدرسه در سال ۹۲ و تعداد دانش‌آموزان از ۶۰ هزار به ۱۵۰ هزار نفر افزایش یافت همچنین ظرفیت کلاس‌ها به ۳۰ نفر افزایش یافت.

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و‌پرورش همچنین گفت: در بهمن ۹۶ در زمان آقای بطحایی گفتند که آزمون ورودی این مدارس حذف شده است و معتقد بودند به نظام آموزشی لطمه می‌زند و در تلاش برای محدود کردن آن بود، اما در نهایت گفتند برای دانش‌آموزان پایه هفتم آزمون ورودی حذف شده است و پس از یک ماه افرادی که قدرت بالایی داشتند لابی کردند و آقای مخبر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت به دلیل دغدغه خانواده‌‌های مدارس سمپاد این شورا در این‌باره تصمیم می‌گیرد و این از مشکلات آموزش و پرورش است که آن را دور می‌زنند و در نهایت قرار شد این مدارس باقی بماند و آزمون رودی آنها به سنجش هوش تغییر کرد.

۳۰ درصد دانش‌آموزان مدارس سمپاد فرزندان معلمان هستند

نویدی عنوان کرد: هم اکنون حدود ۳۰۰مدرسه با پوشش ۱۳۰ هزار دانش‌آموز داریم و ۸۰ درصد افراد امکان دسترسی برای  شرکت در آزمون مدارس سمپاد را دارند و در بحث پایگاه اجتماعی و اقتصادی دانش‌آموزان اطلاعات دقیقی در دست نیست اما ۳۰ درصد آنها فرزندان معلمان هستند چون می‌دانند کیفیت بهتر است و تلاش می‌کنند فرزندان خود را برای قبولی در این مدارس آماده کنند.

وی تصریح کرد: در سال ۹۸ تعداد ۱۷۴هزار و ۳۴۳ نفر در آزمون پایه هفتم شرکت کردند و۱۷ هزار نفر قبول شدند و در پایه دهم ۱۳۰ هزار نفر شرکت و ۱۲ هزار نفر پذیرفته شدند.

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و‌پرورش گفت: برنامه‌های آموزش و‌پرورش برای دانش‌آموزان مستعد از منظر دیدگاه برابری خواهانه با چالش مواجه است و برخی می‌گویند این مدارس باعث می‌شود حاکمیت بی‌طرفی خود را با توجه به ایجاد مدارس ویژه برای تیزهوشان نقض کند، این مدارس براساس موفقیت در آزمون‌های ریاضی و علوم دانش‌آموزان را پذیرش می‌کنند و نمی‌توان گفت مبتنی بر استعداد هستند چون ما انواع مختلفی از استعدادها را داریم.

نویدی اظهار کرد: نقض بی‌طرفی حاکمیت باعث ایجاد چرخه شوم فلاکت می‌شود و می‌توانیم ادعا کنیم ادامه فعالیت مدارس تیزهوشان در مسیر چرخه فلاکت و نقض عدالت و فراهم کردن فرصت‌های برابر آموزش است.

وی ادامه داد: وجود مدارس تیزهوشان آثار مخربی برای دانش‌آموزان آنجا و کل نظام آموزشی دارد نمی‌توانیم از وجود مدارس تیزهوشان هیچ مزیتی را بیرون بکشیم و این مزیت فقط برای خانواده‌هایی است که فرزندانشان آنجا هستند، اگر خانواده‌ای از من بپرسد فرزندم را به این مدرسه ببرم یا خیر؛  بنده به عنوان روانشناس می‌گویم باید مراقب یک‌خطر باشند تا فرزندشان در بین دانش‌آموزان تیزهوش تحقیر نشود چون در جایی حضور دارد که تمام رقبا آمادگی کاملی دارند، بعضی از این دانش‌آموزان به دلیل کسب نکردن نمره لازم اخراج می‌شوند.

اطمینان به مدارس دولتی وجود ندارد

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و‌پرورش گفت: این شرایط باعث می‌شود دانش‌آموزان مدارس دولتی هدف‌های خود را کاهش دهند و جامعه و خانواده نیز این القائات را می‌پذیرد چون برچسب درجه دوم بودن را به آنها زده‌‌ایم و الان مدارس دولتی را از استعداد و تجهیزات خوب تهی کرده‌ایم، آیا ما به عنوان معلم با خیال راحت فرزندمان را در مدارس دولتی ثبت‌نام می‌کنیم، به صحبت‌های خانم ماهروزاده دقت کنید که گفت مدرسه دولتی خوب پیدا نکرده‌ایم، الان اطمینان به مدارس دولتی وجود ندارد و این مدارس از معلم و دانش‌آموز خوب تهی شده و این نقض بارز بی‌طرفی حاکمیت است.

نویدی افزود: اصلا حاکمیت هم نمی‌داند از این مدارس چه هدفی را دنبال می‌کند یکی از دلایلی که می‌شنویم برای ادامه فعالیت مدارس تیزهوشان این است که می‌گویند نظر رهبر انقلاب مساعد است اما نباید با توسل به این مسئله بگوییم مدارس تیزهوشان باید توسعه یابد، تربیت تیزهوشان برای منافع ملی چه کار کرده است، متاسفانه افراد تیزهوش را پس از  دانشگاه رها می‌کنیم.

وی همچنین گفت: نمی‌توانیم مدارس دولتی را به جای درجه دوم برای محرومان تبدیل کنیم و این انحراف از اهداف نظام مستضعفان و انقلاب است، مراجع تصمیم‌گیر باید هوشیار باشند.

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و‌پرورش در پایان متذکر شد: وجود مدارس تیزهوشان مدارس دولتی را تخریب کرده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*