واکنش امانی به انتقادات درباره سند اهداف دورههای تحصیلی/ اجرای کامل برنامههای درسی در دوران کرونایی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: متأسفانه هنوز هم برخی افراد در کشور بر این موضوع که مدرسه اولویت یک ملت است، شک دارند ولی مطالعات نشاندهنده این موضوع است که برای ساخت یک کشور، اولین جایی که […]
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در اولین نشست خبری خود، اظهار کرد: امروزه آموزش و پرورش بهعنوان یک نیاز فرهنگی مطرح نیست، بلکه به آموزش و پرورش به عنوان یک نیاز عینی جوامع بشری نگاه میشود و همه دنیا به این رسیده است که برای بهبود تمام شاخصها، ماندگارترین، عقلانیترین، ارزانترین و موثرترین راه، روی آوردن به مدرسه و مدرسه محورکردن کارهاست و این موضوع به نوعی مورد توافق جهانی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: میتوانیم یک فهرست ۵۰ تایی از شاخصها و فعالیتهایی که برای بهبود زندگی در سطح خانواده، محله، کوچه، شهر، جامعه و جهانمان نیاز داریم، تهیه کنیم و میبینیم مدرسه محور بهبود تمام فعالیتهایی است که باید برای بهبود عملکرد و رسیدن به سطح عالی زندگی انجام دهیم و یا به عبارتی در بهبود تمام فرآیند زندگی، مدارس سهیم هستند.
امانی طهرانی اضافه کرد: امروز دغدغه افراد دلسوز جوامع این است که روز به روز بر قوت، تأثیرگذاری، جدیت، زیبایی و خوشایند بودن مدرسه بهعنوان زیستبوم و زیستگاه بیفزاییم تا مدرسه اولویت اول جامعه شود و نباید اهمیت مدرسه با ظهور و بروز رقبا، اغیار، آموزش مجازی و … تضعیف شود و تضعیف هم نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تأکید اندیشمندان و متفکران بر وجود و اهمیت مدرسه صرفاً بهعنوان فضای آموزشی نیست، گفت: در مدرسه و فضای آن به نیازهایی از دانش آموزان پرداخته میشود که در رشد فرهنگی و تأثیرپذیری آنها از محیط اطراف مؤثر است و این جنبه از رشد از جنس تعامل، تأثیرگذاری و تأثیرپذیری است و به هیچ صورت دیگری و در فضای منزوی و مجزا فراهم نمیشود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکخ جامعه باید به این باور برسد که حضور دانشآموزان در مدارس بر رشد تربیتی و فرهنگی فرزندانمان تأثیرگذار است و این مهم بر عهده رسانههاست، افزود: متأسفانه هنوز هم برخی افراد در کشور بر این موضوع که مدرسه اولویت یک ملت است، شک دارند ولی مطالعات نشاندهنده این موضوع است که برای ساخت یک کشور، اولین جایی که باید بسازیم، مدرسه است و مدارس زمانی موفق است که دارای شادابی و نشاط لازم برای دانش آموزان باشد.
امانی طهرانی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در این خصوص اینکه «گلایههایی به اهداف دورههای تحصیلی است مبنی بر اینکه در تدوین این اهداف واژههای مهمی مانند تولی و تبری، جهاد و شهادت، امر به معروف و نهی از منکر، حکومت دینی، روحیه سلحشوری، دفاع از کیان کشور اسلامی حذف شده است، در این خصوص توضیح دهید»، گفت: اهداف دوره های تحصیلی با یک نظام خیلی ساختارمند و قابل رصد، مو به مو بر مبنای اسناد بالادستی تدوین شده است یعنی کسانی که این اهداف را تدوین کردند، ادعایشان این است که این اهداف را از خودشان در نیاوردند بلکه دقیقا مو به مو اسناد را تحلیل کردند و با یک روش مهندسی معین و یک ساختار معین متنی کار کردند که جزو مهمترین مراحل انجام کار بوده و کمک فراوانی کرده است که اهداف خیلی منظم و یکدست و به دور از اشکالاتی که در اهداف قبلی بوده است، تدوین شود.
وی افزود: به دلیل اینکه این اهداف از نوع خاصی از هدف نویسی به نام هدف نویسی شایستگی محور بهره بردند که هدف نویسی شایستگی محور از دستورات خود سند است و نه اینکه اینها من درآوردی به آن رسیده باشند؛ به دلیل ساختار، عباراتی که به کار میگیرند، عبارتی هستند که قابلیت بسط و توسعه اشتمال مفهومی دارند یعنی قرار نبوده است که تمام سرواژگان مفهومی در این اهداف بیاید و اگر می آمد ما مثلا در ابتدایی مانند دوره قبل ۱۱۸ هدف داشتیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: ما باید کلمههایی که اشتمال مفهومی پیدا میکرد و میشد سرشاخههای متعددی را به آنها وصل کرد، میآوردیم که این اتفاق هم افتاده است. آن عبارت هایی که الان بیان میشود از جنس سرشاخههایی است که به این مبناهای عبارتی ما کاملا وصل است و به خاطر همین هم هست که تعداد اهداف توانسته کاهش پیدا کند و این به معنای حذف، کنارگذاشتن و بی اعتنایی به آنها مطلقا نیست.
وی تصریح کرد: گروهی از منتقدان کنونی، دو سال به لحاظ جایگاه قانونی در موقعیتی بودند که این اهداف در دست آنها بود؛ اگر واقعا دغدغهای داشتند که این اهداف ایرادی دارد و باید برطرف شود، در این دو سال باید این کار را انجام میدادند؛ من به عنوان کسی که یک نقشی در تولید این اهداف داشتم، زحمتی کشیدم، گروهی را جمع کردم و کمک به آنها کردم. به شما عرض میکنم نمیگویم که این اهداف امر بشری است و هر امر بشری قابلیت بهبود دارد و هیچوقت این باب بسته نیست اما تا امروز یک نفر نیامده است این اهداف را به طور جامع با رعایت آگاهی از تمام مهندسی تولید و ایجادی این ساختار متنی، بگوید اینها را اصلاح کنید.
امانی طهرانی گفت: ما خود سند را داریم اصلاح میکنیم چه برسد به اهداف که مبتنی بر سند است؛ ما نباید روی اهداف بجنگیم بلکه باید اهداف را امروز اجرا کنیم؛ دغدغه اصلی ما نباید این باشد که بر یکدیگر بتازیم؛ همه اهداف با جملات سرشاخهای به یک مجموعهای تبدیل میشد که یکدفعه میبینید یک هدف در حد یک سرفصل برنامه درسی تقلیل مییابد. این دیگر هدف نیست و بلکه اهداف دوره درسی حوزه تربیت و یادگیری یا اهداف کتاب درسی میشود.
وی با تأکید بر اینکه اهداف باید ماهیت جامع داشته باشند، اظهار کرد: نکته دیگر نقد میکنند که چرا از عبارت پیشوایان دینی استفاده کردید؟ چرا به طور معین مصادیق را نگفتید؛ تصورم این است که این موضوع از نقاط قوت اهداف است. هنگامی که شما هدفی را برای کل ملت مینویسید تا جایی که بتوانید اشتمال عمومی آن را تأمین کنید باید گروههایی را از آن کنار نگذارید و این نکته خیلی مهمی است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: برخی نگران هستند که فلان موضوع مغفول واقع شود در حالی که در این کشور تمام سازوکارها هست و کار خودشان را انجام میدهند و نظارت قوی روی آنهاست و مراقبت میشود؛ در عین حال استفاده از عبارتهایی بیشترین شمولیت را بر روی تمام گستره ملی ما داشته باشد به نظر بنده در اولویت است.
* در مدرسه تنها آموزش مطرح نیست بلکه یک جریان تربیتی رشد دهنده اتفاق میافتد
امانی طهرانی در مورد حضور دانشآموزان در مدرسه گفت: در مدرسه تنها آموزش مطرح نیست بلکه یک جریان تربیتی رشد دهنده اتفاق میافتد که قابل قیاس با فضای مجازی و آموزشهای غیرحضوری نیست لذا امروز همه معلمان تلاش میکنند تا چرخه آموزش متوقف نشود و همه متولیان نظام تعلیم و تربیت به شکلهای مختلف کار آموزش را بهپیش میبرند، بنابراین باید به تلاشهای معلمان قدرشناسانه و منصفانه نگاه کرد.
امانی طهرانی با بیان اینکه دراثنای آموزش های مجازی همکاری نزدیکی بین همکاران فرهنگی وجود دارد که از نکات مثبت آموزش های غیرحضوری است، افزود: متولی حیاتیترین امر جامعه هستیم و باید کاری کنیم که این حیاتیترین امر جامعه معطل نماند.
* ارزشیابی توصیفی در کاهش سواد دانشآموزان نقش داشته است
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: سنجش و ارزشیابی نباید به دانشآموز ضربه بزند لذا اگر علم سنجش دارای مشکلاتی است باید ابتدا بپذیریم سنجش امر پیچیدهای است و ما دشواریهای آن را بپذیریم و برای رفع عیوب آن اقدامات مرحلهای داشته باشیم تا به فرایند آموزش دانشآموزان لطمه نزند.
وی گفت: هرچند ارزشیابی توصیفی در کاهش سواد دانشآموزان نقش داشته است اما تمام مطلب این نیست بلکه عوامل متعددی ازجمله، تغییر برنامه درسی، تعطیلی پنجشنبهها و … در کاهش سواد دانشآموزان مؤثر بودهاند.
* آموزش و پرورش عمومی کلید ارتقای مدارس است
امانی طهرانی در خصوص اجرای سند تحول، خاطرنشان کرد: اجرای سند مانند هر قانون دیگری ابعاد و بیانهای متعدد و مختلفی دارد، در خصوص اجرای سند اگر بگوییم سند اجرایی شده و تغییراتی را در آموزش و پرورش ایجاد کرده درست گفتهایم زیرا تغییر نظام آموزشی قبلی بهنظام آموزشی ۳ـ۳ـ۶، تألیف کتابهای درسی جدید، طرح بوم و تفویض اختیار به مدیران مدرسه و… همه و همه نشانههایی از اجرای سند است اما باید دید؛ آیا سند ما را به نقطه بالاتر رسانده؟ اجرای سند در معاونتهای مختلف از نظر شاخص متفاوت است و ممکن است در برخی قسمتها ۲۰ یا ۵۰ درصد و در برخی بخشها ۱۰۰درصد سند اجرایی شده باشد لذا نمیشود در خصوص اجرایی شدن سند بهصورت کلی نظر داد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: با وجود سند تحول بنیادین فضا و مسیر روشن است اما باید امکانات بیشتری را به کار گرفت تا سند را بیشازپیش اجرایی کرد.
وی، آموزش و پرورش عمومی را کلید ارتقای مدارس برشمرد و اظهار کرد: مدرسه محوری یک گفتمان است و در اینکه روی کارکرد و عملکرد مدرسه حساب باز کردن، همه اقشار جامعه نقش دارند لذا بر اساس سند تحول مدرسه یک کانون تربیتی محله است، لذا اگر مدرسه در یک محله کارکردش در ارائه مهارتها مشهود باشد مقبول خانوادهها میشود و مدرسهای زنده و پویا خواهد بود.
* تربیت تمام ساحتی محور اصلی سند تحول است
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: تمام حرف سند، تربیت تمام ساحتی است؛ تربیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و … لذا همه برای مدرسه محوری به مفهومی که در سند آمده باید تلاش کنند.
امانی طهرانی خاطرنشان کرد: در اجرای سند نباید کار را تمامشده بدانیم و یا اینکه اهدافش را خیلی دور و دستنیافتنی بدانیم بلکه باید پیوسته در امر تحقق سند تلاش کنیم.
وی تصریح کرد: در سند تحول، ۶ زیر نظام داریم و هرکدام دارای برنامههای مختلف زمانبندی شده است، سند تحول بنیادین، امری دائمی است و عمل به آن نیز دائمی است و پایانی ندارد؛ سند آغازی داشته است اما پایانی ندارد لذا ترمیم و تصحیح آن نیز امری دائمی است.
* دغدغه آموزش و پرورش ارتقای مدارس دولتی است
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مورد انتقاد به اینکه چرا بیشتر رتبههای کنکوری از مدارس سمپادی است، اظهار کرد: وقتی استعدادها را جداسازی کردیم طبیعتاً استعدادهای برتر حائز رتبههای برتر خواهند بود. البته رتبههای خوب فقط شامل رتبههای اول تا دهم نمیشود بلکه رتبههای بعدی نیز بسیار مهم است که بسیاری از آنها در مدارس عادی هستند. البته دغدغه آموزشوپرورش ارتقای مدارس دولتی است.
امانی طهرانی خاطرنشان کرد: سند ۲۰۳۰ هیچگاه در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح نبوده و نیست لذا اگر موردی در مدرسه هست که از آن تصور اجرای سند میشود با آن برخورد خواهد شد اما بدانید هیچ کار سازمانیافتهای در این خصوص وجود ندارد لذا آنچه برای ما مهم است سند تحول است و برای اجرای آن تلاش میکنیم.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص رتبهبندی معلمان گفت: در موضوع رتبهبندی کارهای زیادی شده است و بروندادهای زیادی داشته است اما ممکن است این موضوع مجدداً به کار بیفتد و بروندادهایی نیز داشته باشد هرچند رتبهبندی اجرایی شده است اما مستعد بروندادهای دیگر نیز هست.
دبیر کل شورای عالی آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: در بحث حضور دانشآموزان همه باید تابع نهادهای مسؤول باشیم، باید اجازه دهند وزارت بهداشت و ستاد مدیریت کرونا کار خودشان را انجام دهند
اجرای کامل برنامههای درسی در دوران کرونایی
امانی طهرانی افزود: در دوره کرونایی آموزش و پرورش بر اجرای کامل برنامه درسی تأکید دارد اما ممکن است شیوه آموزش و مقدار زمان صرف شده برای آموزش انواع دروس متفاوت باشد.
وی اضافه کرد: احتمالاً آخرین نسخه اصلاح شده برنامه درسی تا بهمن به شورای عالی میرسد تا در صحن شورای عالی مطرح و مورد توجه قرار گیرد.
دبیر کل شورای عالی آموزشوپرورش در خصوص مهدهای کودک و ورود شورای عالی آموزشوپرورش به این موضوع گفت: این موضوع یک قانون داشته است که مهدها مجوزشان را از بهزیستی میگیرند اما محتوا و چارچوبهای آموزشی آنها را آموزش و پرورش تعیین میکند، لذا قانون جدیدی نیست بلکه تأکیدی بر این قانون شده است بنابراین با تأکیدی که صورت گرفته است این موضوع ساماندهی میشود اما شورای عالی در بخش نظارت وظایفی دارد که باید انجام دهد.
وظیفه نظام آموزش عمومی آموزش نخبگان است نه جداسازی آنها
امانی طهرانی ادامه داد: شناسایی و هدایت استعدادهای برتر از وظایف آموزش و پرورش است و طرح شهاب نیز در این زمینه در حال اجراست؛ نظام آموزش عمومی نظام پرورش نخبگی است نه اینکه جداسازی نخبگان است لذا اجرای طرح شهاب نشانه بلوغ و رشد نظام تعلیم و تربیت در هدایت استعدادهاست.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.