امام صادق عليه السلام
بي گمان براي صاحب الامر غيبتي است،پس دردوران غيبت وي هربنده اي بايد تقوا پيشه سازد وبه دين خودچنگ در زند.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » یرنامه درسی
  • شناسه : 866
  • 13 آذر 1398 - 14:15
  • 153 بازدید
  • ارسال توسط :
منطق و محتوای برنامه درسی آموزش ارزش خویشتن‌بانی

منطق و محتوای برنامه درسی آموزش ارزش خویشتن‌بانی

منطق و محتوای برنامه درسی آموزش ارزش خویشتن‌بانی دکتر سمیه رام، دکتر محمود مهرمحمدی، دکتر علیرضا صادق‌زاده قمصری، دکتر ابراهیم طلایی نظر به اهمیت چرخش از کنترل بیرونی به خویشتن‌بانی، به منزلۀ یک ارزش محوری در ساحت تربیت دینی- اعتقادی- اخلاقی، پژوهش حاضر بر تعیین منطق و محتوای برنامه درسی آموزش ارزش خویشتن‌بانی متمرکز است. بر این اساس […]

منطق و محتوای برنامه درسی آموزش ارزش خویشتن‌بانی
دکتر سمیه رام، دکتر محمود مهرمحمدی، دکتر علیرضا صادق‌زاده قمصری، دکتر ابراهیم طلایی
نظر به اهمیت چرخش از کنترل بیرونی به خویشتن‌بانی، به منزلۀ یک ارزش محوری در ساحت تربیت دینی- اعتقادی- اخلاقی، پژوهش حاضر بر تعیین منطق و محتوای برنامه درسی آموزش ارزش خویشتن‌بانی متمرکز است. بر این اساس و به منظور ایضاح مفهوم خویشتن‎‌بانی نخست تلاش شد تا با روش تحلیل مفهومی از یک سو و مطالعه سنتزپژوهانه مبانی نظری از سوی دیگر دیدگاه دو حوزه دین و روانشناسی در این زمینه روشن شود. پس ازآن تلفیق سازوار این دو منظر در سطح سخت‌هسته و به مدد روش ترکیبی انجام شد. سپس، استنتاج منطق و محتوای برنامه درسی بر اساس ایضاح مفهومی صورت گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد منطق و چرایی آموزش خویشتن‌بانی صرفاً درون‌دینی نبوده و در اقتضائات وجودی انسان و لزوم برخورد آگاهانه وی با آنها نهفته است. محتوای برنامه نیز با توجه به استلزامات خویشتن‌بانی، در دو محور اصلی خودشناسی و مراقبت از خویشتن پیشنهاد شده است. برای سازماندهی محتوا بر رویکرد تلفیقی تأکید شده است. این الگو در قالب دو مدل الف) تلفیق بر محور موضوعات و مضامین برآمده از مفهوم خویشتن‌بانی(به عنوان یک موضوع درسی مجزا و به صورت یک درس مستقل) و ب) تلفیق موضوعات و مضامین برآمده از مفهوم خویشتن‌بانی برای برقراری ارتباط با دروس دیگر ارائه شده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*