فرصت یادگرفتن شغل در مدرسه نیست سرپرست اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: فرصت یادگرفتن شغل در مدرسه نیست زیرا حجم کتاب درسی بالاست و دانشآموز حتی فرصت فعالیت پرورشی پیدا نمیکند. به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حیدر تورانی سرپرست اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه پرسشگر با موضوع […]
سرپرست اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: فرصت یادگرفتن شغل در مدرسه نیست زیرا حجم کتاب درسی بالاست و دانشآموز حتی فرصت فعالیت پرورشی پیدا نمیکند.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حیدر تورانی سرپرست اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه پرسشگر با موضوع «مهارت، مدرسه، کرونا»، اظهار کرد: نگاهم به مهارت در آموزش و پرورش و به ویژه در دوره ابتدایی و متوسطه اول، آن چیزی نیست که اکنون رواج داشته باشد؛ تصور این است که باید کار یدی بلد باشد درحالی که منظور از مهارت در دوره ابتدایی به معنای شایستگی و قابلیت است.
وی افزود: باید دانشآموز اراده قوی پیدا کند، مشارکت پذیر شود، ارتباط میان فردی و اجتماعیاش افزایش یابد و مهارت کندوکاو و پرسشگری پیدا کند؛ اینها بیشتر قابلیت و شایستگی هستند. قابلیت به معنی قدرت زایاندن و توانمندی یادگیریهای جدید است.
تورانی با بیان اینکه دانشآموز در دوران مدرسه باید مهارت ارتباطاتش قوی شود، اضافه کرد: قرار است مهارت اجتماعی، تفکر و کنار آمدن با ناسازگاریها و نظم را بچهها یاد بگیرند؛ دروس جدیدالتألیف، دروسی چون تفکر، آداب زندگی، خانواده و محیط زیست دانشآموزان را به این سمت هدایت میکند که دانشآموز بتواند خودش را از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و … توسعه یافته کند.
وی ادامه داد: در مدرسه فرصت شغل یادگرفتن نیست زیرا حجم کتاب درسی بالاست و دانشآموز حتی فرصت فعالیت پرورشی پیدا نمیکند. رویکرد یاد گرفتن شغل در حوزه مهارتآموزی درست نیست و یادگیری شغل باید در دوره آموزش عالی انجام شود. مسأله چندان فوری و فوتی نیست که نتیجه آن را سریع ببینیم، بلکه در فرایند برنامه درسی ما لحاظ شده است. این رویکرد اکنون در آموزش و پرورش وجود دارد اما آموزش و پرورش فرایند مدار است و نتیجه محور نیست.
سرپرست اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: مطمئن باشید در سالهای آتی تا ۱۴۱۰ دانشآموزان به این وضعیت خواهند رسید و آموزش و پرورش ما به این سمت حرکت میکند و در شرایط پذیرش تغییر هست اما اینکه در یک شب و یک ساله این محصول را بخواهیم برداشت کنیم، نگاه و رویکرد درستی نیست.
وی با بیان اینکه یادگرفتهایم مرتب از نداشتهها بگوییم و کمتر از داشتهها صحبت کنیم، اظهار کرد: اتفاقا آموزش و پرورش به این سمت و سو حرکت میکند؛ بخشی از مشکلات به نوع نگاه بیرونی به آموزش و پرورش برمیگردد و همه چیز به معلم و دانشآموز و مدرسه برنمیگردد.
تورانی ادامه داد: انتظارات بالاست و اختیارات آموزش و پرورش کم است یعنی منابع اندک است؛ این منابع فقط فیزیکی و مالی نیست بلکه انگیزش معلمان و … هم هست. وقتی اینها با همدیگر متناسب نباشند، این نگرانیها را ایجاد میکند؛ قصد دفاع بی جهت از آموزش و پرورش ندارم اما معتقدم به قدر توان و امکانات در حال تلاش است. مگر سازمانهای دیگر همه خوب عمل میکنند؟
سرپرست اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه اختیارات آموزش و پرورش معین است و نمیتوان همه چیز را از آموزش و پرورش انتظار داشت، گفت: در عین حال که باید قداست آموزش و پرورش حفظ شود از یک طرف نقد نیز باید انجام شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.