امام صادق عليه السلام
بي گمان براي صاحب الامر غيبتي است،پس دردوران غيبت وي هربنده اي بايد تقوا پيشه سازد وبه دين خودچنگ در زند.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار
  • شناسه : 2845
  • 18 تیر 1399 - 9:06
  • 179 بازدید
  • ارسال توسط :
عملکرد آموزش یک مهارت به دانش آموزان (موضوع ماده (۶) قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش)

عملکرد آموزش یک مهارت به دانش آموزان (موضوع ماده (۶) قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش)

عملکرد آموزش یک مهارت به دانش آموزان (موضوع ماده (۶) قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش) مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی عملکرد آموزش یک مهارت به دانش آموزان پرداخت. به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان « […]

عملکرد آموزش یک مهارت به دانش آموزان (موضوع ماده (۶) قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش)

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی عملکرد آموزش یک مهارت به دانش آموزان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان « عملکرد آموزش یک مهارت به دانش آموزان (موضوع ماده (۶) قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش) » آورده است؛ماده (۶) قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش (مصوب ۱۳۶۶) آموزش یک مهارت مورد نیاز جامعه به دانش آموزان نظری با رعایت اولویت های منطقه ای و شرایط بومی را وظیفه این دستگاه تعیین کرده است. با توجه به عدم اجرای این مصوبه، در ماده (۱۹) قانون برنامه پنجم (بند «الف» جزء «۶») مجدداً بر اجرای این وظیفه تأکید شد و درنهایت مهارت آموزی تمامی دانش آموزان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مقرر گردید.

بنابراین گزارش،بررسی عملکرد این دستگاه نشان می دهد که تاکنون در راستای مهارت آموزی فعالیت هایی مانند طرح کاد، طرح خوداتکایی، درس کار و فناوری و درس کارآفرینی و تولید، برنامه بوم و طرح ایران مهارت انجام شده است، اما هیچ کدام هدف ماده (۶) را محقق نکرده است. در این میان طرح کاد که قبل از تصویب این قانون اجرا می شد (از سال ۱۳۶۱) و در سال ۱۳۷۱ هم اجرای آن متوقف شد بیشترین قرابت را با اهداف این قانون نشان می دهد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح می‌کند برای دستیابی به هدف ماده (۶) برای آموزش حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز متوسطه نظری در صورتی که هر دانش آموز حداقل ۳۰۰ ساعت آموزش لازم برای یک شغل را دریافت نماید و با توجه به میانگین هزینه هر نفر ـ ساعت ۳۰۰۰ تومان، حداقل ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای هر پایه مورد نیاز است. البته نیروی انسانی توانمند، تجهیزات و مواد مصرفی، مدیریت کارآمد نیز نیازهای مهم دیگر در این حوزه هستند.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با توجه به وضع موجود وزارت آموزش و پرورش از حیث اعتبارات و امکانات و شرایط موجود کشور برای اجرای این وظیفه، پیشنهاد شده است که مجلس شورای اسلامی با استفاده از نقش نظارتی خود در جهت رفع موانع تحقق این هدف اقدامات لازم را به عمل آورد، ضمن آنکه سند جامع مهارت آموزی دانش آموزان با محوریت اجرای ماده (۶) قانون اهداف و با توجه به قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی در وزارت آموزش و پرورش تدوین شود.
در این گزارش همچنین پیشنهاد شده است که فعالیت های موازی و فوق برنامه در این راستا تجمیع و اجرای یک مهارت محور اصلی قرار گیرد که به نظر می رسد بهترین راه حل با کمترین هزینه اجرای طرح کاد با رفع نواقص آن و در قالبی جدید متناسب با اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین است.

همچنین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داده است که راهکارهای سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی از حیث امکان اجرا مورد بازبینی و نقد قرار گیرد تا برنامه هایی که امکان اجرا ندارند مشخص شوند و راهکارهای دیگری برای اجرای آنها در نظر گرفته شود، ضمن آنکه برنامه هایی که در راستای تحقق ماده (۶) قانون اهداف و وظایف ارائه خواهد شد باید در برنامه درسی ملی لحاظ شود و در زمره برنامه های رسمی دوره متوسطه نظری قرار گیرد و رد پایی از آن در کارنامه تحصیلی دانش آموزان وجود داشته باشد و از این طریق بتوان ضمانتی برای اجرای آنها در نظر گرفت.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

متن کامل این گزارش و نتایج به دست آمده از آن را اینجا بخوانید.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*