خبرگزاری تسنیم در پی درج مطلب در خبرگزاریتسنیم در ۷ مهر۹۸ با عنوان «ضرورت تصحیح اشکال تاریخی سند تحول بنیادین» پاسخ مشاور وزیر و رئیس ستاد امور اجرای سندتحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر است: ۱-بهتر بود رسانه ملی در انتخاب میهمانان برنامه با این موضوع مهم، حداقل یک نفر از بدنه اجرایی […]
خبرگزاری تسنیم
در پی درج مطلب در خبرگزاریتسنیم در ۷ مهر۹۸ با عنوان «ضرورت تصحیح اشکال تاریخی سند تحول بنیادین» پاسخ مشاور وزیر و رئیس ستاد امور اجرای سندتحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر است:
۱-بهتر بود رسانه ملی در انتخاب میهمانان برنامه با این موضوع مهم، حداقل یک نفر از بدنه اجرایی وزارت آموزشوپرورش بهعنوان مطلع دعوت میکرد.
۲-خوشبختانه در طول یک سال گذشته، ضمن گزارش مکتوب همراه با مستندات به دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی طی نامه شماره ۲۲۴۷۱۷ مورخ ۶ بهمن۹۸، وزیر آموزشوپرورش نیز در جلسه حضوری روندکامل فعالیتهای انجامشده در اجرای متوازن سند تحول را تشریح نمود.
۳-گزارشهای مستند فعالیتهای صورت گرفته در راستای اجرای متوازن سند تحول به دفتر مقام معظم رهبری، هیئت محترم دولت، هیئترئیسه محترم مجلس شورای اسلامی، کمیسیون آموزش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و… ارسال شده است.
۴-با تلاشهای انجامشده در بند۷۵ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه، ابلاغی مقام معظم رهبری،اجرای سند تحول تکلیف شده است .
۵-در ماده۲ قانون برنامه ششم توسعه اجرای تحول بنیادین آموزشوپرورش بهعنوان موضوع محوری و تکلیف دولت در برنامه ششم تصویب شد، همچنین ماده۶۳ دولت را مکلف به اجرای سند تحول در نظام تعلیموتربیت نموده است.
۶-به دنبال تصویب برنامه ششم، برای اولین بار با استقرار کامل۶ زیر نظام تکلیف شده در سند تحول، برنامه زمانبندی و اجرایی سند در طول برنامه ششم تدوین و در سوم مهرماه سال ۱۳۹۷ ابلاغ شده است.
۷-برنامه سال ۱۳۹۸کاملاً مستند به برنامه اجرایی سند تحول، و ذیل آن بیش از۱۴۰۰ فعالیت با شاخصهای کمی و کیفی تدوین و در ۲۷ فروردین ۹۸ ابلاغشده است.
۸-سامانه پایش سند تحول در وزارت آموزشوپرورش راهاندازی و در خروجی اخیرکه در جلسه شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول ارائه شد، میزان تحقق و پیشرفت سند تحول بسیار فراتر ازآنچه در برنامه آمده، ثبت شده است.
۹-کاش میهمان عزیز برنامه حداقل فصل پایانی سندتحول را مطالعه میکردند؛ سند تحول بنیادین آموزشوپرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، در بخش اول فصل پایانی آن سیاستگذاری و تصمیمگیری کلان و نیز ارزیابی و نظارت راهبردی فرایند تحول بنیادین نظام تعلیموتربیت رسمی عمومی برپایه این سند را بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی دانسته ودر بخش دوم تصویب دستورالعملها و نقشه راه بعدی را به شورای عالی آموزشوپرورش سپرده است، و شورای اخیر مصوبات زیادی در راستای اجرایی شدن سند تحول داشته که اسناد آن موجود میباشد، بنابراین اگر تکالیفی از هرکدام از این شوراها لازم باشد، میبایست تصویب و ابلاغ نمایند.
۱۰-بدون تردید مقایسه دو سند در شرایط متفاوت عملیاتی و حمایتی مالی و اجرائی نیاز به تأمل بیشتر دارد، اما سند تحول ۱۳۱ راهکار دارد که تنها در برنامه ششم ۳۷۶ عنوان برنامه کلان برای تحقق آن در شورای عالی آموزشوپرورش به تصویب رسیدکه از این مجموع قریب به۲۶۰ برنامه با بیش از۱۴۰۰ فعالیت در سطوح ستاد، استان، منطقه و مدارس ساری، جاری و در حال اجرا میباشد. در این رابطه و باهدف حسن اجرای برنامههای پیشبینیشده؛ بیش از۷۰۰ شورای هماهنگی و اجرایی سند، بیش از۳۰۰۰ کارگروه زیرنظامهای ششگانه در سطوح ستاد، استان و مناطق، بیش از۲۵۰۰کارگروه هماهنگی برنامههای در سطح مناطق وبیش از۵۰ هزار میز تحققپذیری سندتحول در سطح مدارس شکلگرفته و یا در مرحله شکلگیری نهایی است.
۱۱-سرعت پیادهسازی سند تحول نیاز به زیرساختها و منابعی دارد، اما وزارت آموزش و پرورش علیرغم مسائل و مشکلات اقتصادی سالهای اخیر نهایت تلاش خود را جهت تحقق سند تحول داشته است.
۱۲-کنکور دغدغه همیشگی مسئولین وزارت آموزشوپرورش و والدین محترم بوده و امیدواریم با راهبرد ستاد علم و فناوری این گره ۱۵ ساله کشور گشوده شود.
۱۳-در جلسه عصر سهشنبه ۲۳ خرداد ۹۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست دکتر روحانی رییسجمهور تصریح و تصویب شد که: «مبنای عمل در کشور اسناد بالادستی مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع قانونی بوده و در حوزه آموزشوپرورش و تعلیموتربیت، سند اساسی و ملی، «سند تحول بنیادین آموزشوپرورش» خواهد بود که این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و هرسند، بیانیه و یا موضوع دیگری که مغایر با این سند باشد، مُلغی است.» مسئولین ارشد وزارت آموزشوپرورش نیز بارها و بارها در رسانههای مختلف اعلام نمودهاند باوجود سند ارزشمند و معتبر تحول بنیادین، نیازی به اسناد دیگر نداریم.
در پایان ضمن سپاس از توجه اصحاب رسانه به وزارت آموزشوپرورش و تلاشهایی که در جهت اعتلای نظام تعلیم و تربیت صورت میپذیرد، خاطرنشان میشود در بند (د) بخش دوم فصل هشتم سند تحول تصریح شد:«تمام دستگاهها و نهادها، بهویژه رسانه ملی، موظفاند در چارچوب این سند، همکاری لازم با نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی را برای تحقق اهداف تحول بنیادین آموزش و پرورش معمول دارند»، فراموش نکنیم وزارت آموزشوپرورش مسئول اجرای سند تحول در سطح مدارس است، انتظار میرود با همراهی و همکاری تمامی دستگاهها در تحقق بیش از پیش اجرای این سند ملی بکوشیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.