رونمایی از ۲۳۰ عنوان کتاب درسی تعاملی/ برنامهریزی برای تولید محتواهای الکترونیکی درسی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: ۲۳۰ عنوان کتاب درسی با محتوای تعاملی شامل کتابهای دوره ابتدایی، متوسطه اول و کتابهای نظری متوسطه دوم، امروز رونمایی شد. به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی […]
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: ۲۳۰ عنوان کتاب درسی با محتوای تعاملی شامل کتابهای دوره ابتدایی، متوسطه اول و کتابهای نظری متوسطه دوم، امروز رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به مناسبت گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر از سامانه کتابهای الکترونیکی و تعاملی رونمایی کرد.
حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در این مراسم ضمن سخنانی اظهار داشت: بدون تعامل، حیات انسان میمیرد؛ سخن از کتابهای الکترونیکی تعاملی به معنی سخن از متن آموزشی زنده است.
وی با بیان اینکه تعامل، زندگیبخش است، گفت: زمانی میتوانیم این کتابهای الکترونیکی را دقیقتر درک کنیم که اشارهای به جامعه اطلاعاتی داشته باشیم؛ یکی از نامهایی که برای جامعه امروز به کار میرود، جامعه اطلاعاتی است یعنی جامعهای که با اطلاعات اداره میشود و اهداف، ابزار و وسایل خود را از اطلاعات دریافت میکند.
*فرایند آموزشی تعاملی است
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تأکید بر اینکه نمیتوانیم در جامعه اطلاعاتی زندگی کنیم و عنصر موثر باشیم اما کاری به یادگیری الکترونیکی در عرصه تعلیم و تربیت نداشته باشیم، یادآور شد: تا پیش از این هم تعامل داشتیم ولی تعامل امروز از جنس دیگری است و متون آموزشی تعامل پیدا میکنند و اگر متن آموزشی می خواهد زنده باشد باید تعاملی باشد چرا که خود فرایند آموزش، تعاملی است.
ملکی چند ویژگی جامعه اطلاعاتی را نام برد و گفت: جامعه اطلاعاتی یعنی جامعه ای که اطلاعات در آن سیطره دارد؛ یعنی هر جا بروید خالی از اطلاعات نیست و اطلاعات وجود دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: جامعه اطلاعات امروز انتظام ندارد، نظم ندارد، این گونه نیست که اطلاعات به نوبت برسند و صفبندی شده باشند، لذا باید مراقب آنها باشیم و به همین دلیل است که غرق شدگان در دریای اطلاعات کم نیستند و باید صیادی در دنیای اطلاعات امروز را آموخت وگرنه انسان غرق میشود.
وی همچنین اضافه کرد: اطلاعات تابع ابزار است و در دنیای امروز هر کسی ابزارهای اطلاعات را نداشته باشد کلاهش پس معرکه است و هر کسی بخواهد در دنیای امروز بماند و انقراض پیدا نکند، باید این ابزارها را در اختیار داشته باشد؛ یعنی ابزار اطلاعات و ارتباطات باید در دسترسمان باشد.
ملکی گفت: باید در این جامعه شنا بلد بود وگرنه غرق میشویم و هر کسی در این جامعه بیخبر بماند یا خبر جعلی به او برسد، چه بسا با همین اطلاعات بمیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه اگر ناهوشیارانه به سراغ اطلاعات برویم ممکن است ضربه ببینیم، یادآور شد: در کتابهای تعاملی نیز ما باید مراقب باشیم که کدام اطلاعات را میخواهیم سر سفره یادگیرنده بیاوریم و کدام اطلاعات را میخواهیم از طریق شبکه شاد گسترش دهیم. به کدام کودک معصوم میخواهیم بگوییم از طریق رمزینههای سریع پاسخ به محتواهای مکمل برسد. آن اطلاعات کدام است و آیا اطمینان داریم که آن اطلاعات او را رشد میدهد. اگر این کار را نکنیم دچار الیناسیون فناورانه میشویم. بنابراین باید هوشیاری فناورانه را با اطلاعات فناورانه آمیخته و تفکر دانش آموز را تقویت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس جغرافیایی که ترسیم کردم بر اساس علم، عقل و قانون یعنی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موظف بودیم خودمان را به امکانات فناورانه مجهز کنیم.
ملکی اظهار داشت: کتابهای با محتواهای تعاملی که امروز رونمایی شد، ۲۳۰ عنوان کتاب درسی شامل کتابهای دوره ابتدایی، متوسطه اول و کتابهای نظری متوسطه دوم است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: مخاطبین کتابهای تعاملی، دانشآموزان ، مربیان و معلمان و والدین هستند که هر کدام از این افراد بر اساس نقش خودشان از این بستر بهرهبرداری میکنند.
وی همچنین خبر داد: تیمی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی فعال هستند تا الگوی برنامه ریزی درسی آموزشهای مجازی را انجام دهند تا برای سال ۱۴۰۰ محتواهای الکترونیکی درسی تولید شود.
ملکی همچنین اظهار داشت: سامانه کتاب الکترونیکی و تعاملی رشد برای دسترسی رایگان دانشآموزان و معلمان به کتابهای درسی و منابع آموزشی دیجیتال تهیه شده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.