بزرگترین ایراد کتب فارسی اول، دوم و سوم ابتدایی عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد گفت: بزرگترین ایراد کتابهای فارسی اول، دوم و سوم ابتدایی، ایراد اجرایی است و تصاویر آنها از نظر ساختار، طراحی، نحوه ترکیببندی، فرم و رنگ بسیار ضعیف هستند. به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، پرویز اقبالی در نشست علمی نقد […]
عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد گفت: بزرگترین ایراد کتابهای فارسی اول، دوم و سوم ابتدایی، ایراد اجرایی است و تصاویر آنها از نظر ساختار، طراحی، نحوه ترکیببندی، فرم و رنگ بسیار ضعیف هستند.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، پرویز اقبالی در نشست علمی نقد کتاب درسی فارسی دوره اول ابتدایی که در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد با اشاره به تصویرگری کتب درسی، اظهار کرد: کتابهای تصویر سازی را اصولا جدا از کتابهای درسی به ۳ قسمت تقسیم میکنند که معمولاً بیکلام، کم کلام و یا مصور هستند.
وی افزود: این تقسیمبندی درباره کتابهای درسی در برخی موارد قابل اجرا و در برخی موارد غیر قابل اجراست؛ کتابهای درسی مخاطب محور است و بر اساس نظریه مخاطب محوری، بحث اصلی این است که وقتی کتاب یا قصه برای کسی می نویسید باید مخاطب را هم بشناسید.
اقبالی با بیان اینکه خیال، اساس زندگی کودک است و کودک با تصویر ارتباط برقرار میکند، گفت: کودک ابتدا به تصویر نگاه میکند و بر اساس تصویر تلاش میکند متن را بشناسد.
وی ادامه داد: بزرگترین ایراد ۳ کتاب فارسی اول، دوم و سوم ابتدایی، ایراد اجرایی است و تصاویر آنها از نظر ساختار، طراحی، نحوه ترکیب بندی، فرم و رنگ بسیار ضعیف و سوم از لحاظ تکنیک اجرا نیز ضعیف بوده و برای کودک مناسب نیستند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه کسانی که این تصاویر را آماده کردهاند فقط خودشان را راحت کرده و از امکانات فتوشاپ استفاده کردهاند که بدترین کار است، اظهار کرد: این کتابها ضعف اجرایی بسیاری دارد.
وی با اشاره به ضعف در ترسیم قومیتها در کتب درسی، گفت: هویت برای ما اهمیت دارد؛ سه هویت ایرانی، اسلامی و عربی داریم؛ هویت دارای دو خصوصیت تداوم و تمایز است و تداوم و تمایز بر اساس سنتها اتفاق می افتد و ما چون در تفکرمان ساختار ملیت ایرانی بودن با ساختار اعتقاداتمان بر هم منطبق است، هویت ایرانی اسلامی کامل داریم.
اقبالی ادامه داد: هویت ایرانی ـ اسلامی داریم ولی نشانههای هویت تصویر ما در کتب درسی کجاست؟ ما تاریخی داریم که بر اساس آن هویتهای تصویری ما به وجود آمده و نمود عینی آن در چند خصوصیت است؛ به نشانههای هویت تصویری چون نقشه، پرچم، اعیاد و رسوم، قهرمانان ملی و مذهبی خود وابسته هستیم اما در کتاب درسی فارسی نسبت به این هویتهای تصویری بی نهایت سهلانگاری و بی مهری شده است.
این استاد دانشگاه افزود: هویت ملی مذهبی ما در نماز، احترام به پیامبر(ص)، زادروزها، انقلاب اسلامی و اعیاد انقلاب است که باید به آن توجه کنیم؛ همچنین قومیتهایی در ایران داریم که از بُعد مکانی، رسوم، شخصیت، لباس و حوادث تاریخی دارای نشانههای تصویری هستند؛ کتابهای درسی برای کل ایران ارائه می شود ولی نوع ارتباطشان با قومیت ها قابل هضم نیست.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.