بررسی ۵ سناریو برای وضعیت امتحانات دانشآموزان و مدارس مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: تا کنون یک ماه تعطیلی داشتهایم که ممکن است بعد از عید نوروز هم تداوم یابد و بر همین اساس حداقل ۵ سناریو را برای وضعیتهای محتمل پیشبینی کردهایم. به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، عبدالرسول عمادی مشاور وزیر […]
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: تا کنون یک ماه تعطیلی داشتهایم که ممکن است بعد از عید نوروز هم تداوم یابد و بر همین اساس حداقل ۵ سناریو را برای وضعیتهای محتمل پیشبینی کردهایم.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، عبدالرسول عمادی مشاور وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره وضعیت مدارس در ایام اخیر و احتمال تغییر در برگزاری امتحانات و تاخیر در پایان زمان آموزش در سال تحصیلی جاری، اظهار کرد: تا کنون یک ماه تعطیلی داشتهایم که ممکن است بعد از عید نوروز هم تداوم یابد و بر همین راستا حداقل ۵ سناریو را برای وضعیتهای محتمل پیشبینی کردهایم.
وی افزود: اولین سناریو، تشکیل کلاسها بعد از ۱۵ فروردین است. به این ترتیب یک ماه وقفه اسفند را داریم که با آموزش در فضای مجازی، ارتباط معلمان با دانشآموزان و آموزش تلویزیونی تا حدی جبران شده است و پیش بینی شده پنجشنبهها هم در صورت بازگشایی مدارس به روزهای آموزش افزوده شود که در این صورت تغییر چندانی در برنامه امتحان نخواهیم داشت.
مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته پیشنهاد کردیم با توجه به یک ماه تعطیلی اسفند، امتحانات به جای روزهای ابتدایی خرداد، از ۱۷ خرداد برگزار شود و کنکور هم ۱۵ تا ۲۰ روز معوق شود.
عمادی با بیان اینکه قرار است این سناریوها روز شنبه در شورای معاونان نهایی شود، گفت: سناریوی بعدی این است که مدارس از اول اردیبهشت باز شود و به همین نسبت، آزمونها با تأخیر برنامهریزی میشوند و پیشنهاد میشود کنکور هم یک تا دو هفته به تعویق بیفتد و نیمه خرداد تا اواخر خرداد را برای آن پیش بینی کردیم.
وی افزود: اگر تا آخر خرداد هم نتوانیم کلاسها را تشکیل دهیم باید به برگزاری آزمونها در مرداد و شهریور فکر کنیم و آزمون سراسری هم در مرداد یا شهریور برگزار شود. البته باید حواسمان باشد به سال تحصیلی بعد آسیب نرساند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که تشکیل کلاس حضوری برای رفع اشکال حتما در برنامهها باشد، گفت: حتی اگر بعد از عید کلاس ها باز هم با تأخیر شروع شد باید فرجهای برای رفع اشکال گذاشته و بعد امتحانات برگزار شود.
عمادی ادامه داد: این موضوعات در جلسات شورای معاونان وزارتخانه بحث میشود و در نهایت باید در ستاد ملی کرونا هم بررسی شود؛ ستاد ملی مدیریت کرونا اختیار دارد که اجازه دهد تقویم آموزشی یا زمان کنکور به تعویق بیفتد و تصمیمات لازم اتخاذ شود.
وی درباره نقش معلمان در این ایام بیان کرد: برنامهای که طراحی شد و توسط مدیران مدارس مراقبت میشود این است که ارتباط معلم و دانشآموز از طریق فضای مجازی و شبکههای اجتماعی برقرار باشد تا جایی که در استان ها رصد شده است این ارتباط برقرار است و طوری نبوده که معلمان اقدامی نکرده باشند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: مدیران مدارس و معلمان اهمیت این موضوع را بسیار سریع درک کردند و این ایام را، تعطیلی مطلق تلقی نکردند.
عمادی درباره حقوق معلمان مدارس غیردولتی، حقالتدریس، مستخدمین مدارس، خرید خدماتیها و … گفت: تعطیلات اضطراری بوده است؛ ضمن اینکه همکاران ما کار غیرحضوری انجام دادهاند و چون تعطیلات ناخواسته بوده و هیچکس خواهان آن نبوده است بنابراین حق الزحمه معلمان و این گروهها کامل پرداخت خواهد شد.
علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم نیز درباره تعطیلی دانشگاهها و آموزش نیز گفت: تاکنون تعدادی از دانشگاهها توانستهاند با آموزش الکترونیکی این عقب افتادگی را جبران کنند.
وی افزود: ادامه روند فعلی بستگی به این دارد که وضعیت کشور در نیمه دوم فروردین چگونه باشد؛ پیرو ستاد ملی مدیریت کرونا هستیم و اگر آنها اجازه بازگشایی بدهند و آموزش حضوری برقرار باشد احتمالا نیازی به تعویق و طویل کردن ترم نباشد.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: اگر شرایط به گونهای باشد که تعطیلی ها ادامه پیدا کند و طولانیتر شود باید دید آموزش الکترونیکی تا چه مقدار میتواند پوشش دهد و در این صورت تمدید ترم جزو گزینههای ما هست.
خاکی صدیق اضافه کرد: اگر نتوانیم ۱۵ فروردین دانشگاهها را بازگشایی کنیم باید ببینیم تعطیلات چه مقدار طول میکشد و آن موقع باید تصمیمگیری شود.
وی درباره مهیا نبودن زیرساختهای آموزش مجازی گفت: دانشگاههای ما سه دسته هستند نخست آنها که تجربه آموزش الکترونیکی دارند و مشکلی ندارند و دارای زیرساختهای لازم هستند؛ دسته دوم دانشگاههای نسبتا بزرگتر و مراکز استان هستند که آموزش الکترونیکی نداشتهاند اما زیرساختهایی داشتهاند و در این دو هفته به خوبی جلو رفتهاند و تا ۷۰ درصد آموزش الکترونیکی اجرا شده است و دسته سوم، دانشگاههای تازه تأسیس یا کوچک هستند و یا زیرساخت ندارند که اینها تا ۲۰ درصد موفق به آموزش الکترونیکی شدهاند.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: از ابتدای بحران کارگروهی با عنوان آموزش الکترونیکی تشکیل دادیم که هفت استاد مجرب در آن عضویت دارند؛ دانشگاههای که متقاضی هستند و زیرساخت ندارند و به آموزش نیاز دارند مقرر شده است با آن کارگروه تماس گرفته و مشاوره دریافت کنند.
وی با بیان اینکه موسساتی هم داریم که آموزش الکترونیکی میدادهاند و اعلام کردهاند حاضرند امکاناتشان را در اختیار دانشگاهها قرار دهند، گفت: تا کنون هم تعدادی از دانشگاهها به شرکتها و یا دانشگاهها و موسسات دیگر وصل شده و از آنها خدمات دریافت میکنند.
عضو هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان درباره افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از ۲۲ به ۲۴ سال گفت: در این باره اکنون اطلاعاتی ندارم که اعلام کنم؛ در جلسه هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان فقط یک مرتبه شرکت کردم و این موضوع هم در دستور کار نبوده است. بنا بود هفته گذشته جلسه هیأت امنا برقرار باشد اما به دلیل تعطیلات اخیر، لغو شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.