امام صادق عليه السلام
بي گمان براي صاحب الامر غيبتي است،پس دردوران غيبت وي هربنده اي بايد تقوا پيشه سازد وبه دين خودچنگ در زند.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار
  • شناسه : 2892
  • 05 مرداد 1399 - 10:39
  • 245 بازدید
  • ارسال توسط :

مروری بر منشور سخنان امام خامنه ای در رابطه با آموزش و پرورش

مروری بر منشور سخنان امام خامنه ای در رابطه با آموزش و پرورش معلم های خودساخته طی چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی درسراسر کشور، عزیزترین موجود خلقت یعنی هزاران انسان باصفا، خوب و پاکیزه را تربیت کردند و مقام معظم رهبری بااشاره به همین رسالت خطیر معلمان درسال ۹۴ به مناسبت روزمعلم با […]

مروری بر منشور سخنان امام خامنه ای در رابطه با آموزش و پرورش

معلم های خودساخته طی چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی درسراسر کشور، عزیزترین موجود خلقت یعنی هزاران انسان باصفا، خوب و پاکیزه را تربیت کردند و مقام معظم رهبری بااشاره به همین رسالت خطیر معلمان درسال ۹۴ به مناسبت روزمعلم با اشاره به پیشینه کار معلمان کشور فرمود: معلم می خواهد چه کار بکند؟ تولید یک نسلی با این خصوصیات: دانا باشد، با ایمان باشد، دارای امید باشد، دارای نشاط باشد، روشن بین باشد، کم هزینه و پرفا یده باشد، معلم نسلی این جوری را می خواهد تربیت کند واینها چیز کمی نیست. در روز آخرین دیدار رهبر انقلاب با معلمان که سال ۹۸ بود، هم درجهت تبیین گام دوم انقلاب که پیش ازاین ابلاغ شده، و هم به مناسبت روز معلم و گرامی‌داشت مقام شامخ او، مطالب مهم وتعیین کننده ای را بیان نمودند که تیتر وار بدانها اشاره می شود

.۱_باتجلیل ازاستاد شهید آیت الله مطهری فرمودند: شهید مطهری عزیز به معنای واقعی یک معلم دلسوز بود که با فکر و بیان قوی، رسوخ اندیشه های
عمیق اسلامی را درذهن جوانان دنبال می کرد وشهادت او دراین راه به منزله امضای قطعی خداوند متعال بر کارنامه آن بزرگوار بود.

۲- نقش معلم وآموزش وپرورش یک نقش اساسی است برای اینکه مهمترین سرمایه برای یک ملت، سرمایه انسانی است و کشور بدون سرمایه انسانی مانند برخی کشورهای پولداری است که ثروت آنها به صورت سفاهت آمیزی دراختیار دست‌های خیانتکار به بشریت قرار می گیرد.

۳_ ادای احترام ما به قشر شریف معلم هرسال درچنین ایامی به خاطر یک باورحقیقی و برخاسته ازنقش تمدن ساز معلمان است وهویت قوی، فرهنگ غنی و فکر و اندیشه صحیح از پایه های اصلی ساخت تمدن محسوب می شود.

۴- سند ۲۰۳۰ که بخش مهم آن مربوط به آموزش وپرورش است و از طراحی های شبکه سلطه بین المللی است، برنامه کاری دشمن محسوب می شود. برنامه دشمن دراین سند این است که نظام آموزشی باید جوری تنظیم شود که حیات، براساس مبانی غربی به کودکان ونوجوانان آموزش داده شود. غربی ها براساس این سند انتظار دارند معلمان متدین ما که علاقه مند به آینده کشور هستند درکلاس درس خود برای آنها سرباز تربیت کنند.

۵_ پس از هشدار یاد شده فرمودند: البته علی رغم میل دشمن کارهای بزرگی توسط معلمان و دستگاه آموزش و پرورش صورت گرفته و این خدمات برکسی پوشیده نیست و نباید آموزش وپرورش را دست کم گرفت، با این حال با وضع مطلوب فاصله داریم وفرمودند: آموزش وپرورش باید انسان‌های دانا، توانا، خردمند، پرهیزگار، پاکدامن، کارآمد، شجاع، هوشیار و اهل اقدام تربیت کند که اگر چنین شود همان آرزویی که بارها بیان کرده ام محقق خواهد شد وایران عزیز به جایگاهی می رسد که تا پنج دهه، هرکسی درهرجای جهان بخواهد ازمرزهای جدید علم آگاه شود باید زبان فارسی یاد بگیرد واین همان چیزی است که ایران سربلند و اساس ایجاد تمدن جدید آن را طلب می کند.

۶_درمورد سند تحول اعلام کردند: این سند بسیار خوب است و یک نوع ریل گذاری درکار آموزش وپرورش است ومی تواند این بخش مهم از کشور را به سرمنزل مقصود برساند. اعلام این سند لازم اما نا کافی است و باید با جدیت، تحقق سند تحول را پیگیری کرد که این روحیه انقلابی می خواهد.

۷_ با تاکید بر پرهیز ازکارهای نمایشی فرمودند: برای تحول درآموزش وپر ورش، باید بدون ترس ومحافظه کاری به تشخیص وتصمیم رسید و اقدام لازم را نه نمایشی و تشریفاتی، بلکه واقعی و حقیقی انجام داد. البته تصمیم واقدام انقلابی به معنای بی توجهی به نقد عالمانه نیست، چرا که استقبال از نقد عالمانه جزء روحیه انقلابی است

.۸_ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را بسیار مهم وقلب آموزش وپرورش دانستند و افزودند متون آموزشی که این سازمان تولید می کند، باید منطبق با سند تحول باشد وضمن انتقاد از دوازده سال وقت درنظر گرفته شده برای تطبیق متون درسی با سند تحول فرمودند: باید با سرعت و جدیت و در زمان کوتاه، این کار را انجام داد، چرا که امروزه هر ساعت در پیشر فت جامعه مهم است. ایشان گنجانده شدن مناسب وصحیح وظریف پیامها ومعارف انقلاب درهمه متون آموزشی و پرورشی را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: سازمان پژوهش و برنامه ریزی باید از لحاظ انسان های دانا، آگاه، خوشفکر، متین و انقلابی، غنی باشد .

۹_ ایشان افزایش بیشتر دانشجویان و ارتقای کیفی دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی را یادآور شده و فرمودند : باید در این مراکز معلمانی تربیت شوند که به معنای حقیقی کلمه تعلیم دهنده دین و تقوا و انقلاب باشند .

۱۰_ مدارس استعدادهای درخشان و نخبه پروری در کشور را مهم معرفی کرده و گفتند: جایگاه ایران در المپیادهای جهانی باید حفظ شود و تنزل رتبه های کشور در برخی المپیاد ها از جمله ریاضی، فیزیک، شیمی و رایانه باید جبران شود.

۱۱_ با انتقاد از برخی برنامه ها در بعضی از مدارس به بهانه نشاط و سرزندگی دانش آموزان اعلام کردند: گاهی اوقات فشارهای درسی در مدارس و آموزشگاه هایی که دنبال قبولی بیشتر در کنکور یا به دست آوردن رتبه های بالا هستند، جوان را پژمرده یا افسرده می کند که باید برای حل این مسئله به ویژه شکل فعلی کنکور یا تغییر آن بررسی عمیق به انجام رسیده و تدبیر و اقدام لازم به کار گرفته شود .
۱۲_ معاونت پرورشی را از بخش های مهم آموزش و پرورش برشمردند و با ابراز خرسندی از اقدام های انجام شده در این معاونت فرمودند: در ساختار نیروی انسانی پر انگیزه و منابع مالی این معاونت، نقص هایی وجود دارد که وزیر محترم باید برای رفع آن اقدام کند تا معاونت پرورشی به معنای حقیقی آن محقق شود.

۱۳_ در مورد معیشت معلمان نیز گفتند معلمان، محترم، شریف و آبرودار هستند و عزت نفس آنان در امر معیشت باید محفوظ باشد و نباید گذاشت عناصر سیاسی یا بیگانگان از مسائل معیشتی معلمان سوء استفاده کنند .

۱۴_ در مورد مناطق سیل زده نیز فرمودند: باید دولت با همت مردم و کمک های قابل تقدیر خیرین مدرسه ساز این مناطق را ساخته و مدارس آسیب دیده از سیل را تعمیر نماید. در این رابطه آنچه که مهم است این است که بچه های مردم و سرمایه های نظام نباید از درس و تحصیل عقب بمانند.

۱۵_ایشان با بیان موفقیت های عملی کشور؛ معارضه دروغین علم و دین را باطل دانسته و اعلام کردند دستگاه های علمی و پژوهشی کشور از افتخارات نظام و کشور محسوب می شوند، به طوری که فعالیت هزاران محقق، متفکر و دانشمند و اکثرا جوان و متدین، باعث سربلندی و هویت دینی و اسلامی کشور است و حرکت نشاط انگیز اینان باید با قدرت ادامه یابد.

۱۶_ایشان با تاکید بر اینکه مهارت آموزی نوجوانان و جوانان باید از مدارس و دبیرستان ها پیگیری شود فرمودند: در وضع فعلی که جنگ اقتصادی و فرهنگی دشمن تشدید شده، همه باید مراقب باشند به خاطر اختلاف سلیقه های کوچک، مقابل هم قرار نگیرند و در مقابل دشمن، ضمن رعایت وحدت، به کارهای اصولی و مهم کشور پایبند باشند. با دقت در فرمایشات یاد شده باید گفت این سخنان سنجیده، آینده نگرانه و تعیین کننده رهبری منشوری است برای گذار از وضع فعلی به وضعیت ایده آل ومطلوب و با توجه به زیربنا بودن آموزش وپرورش لازم است تمامی موارد شانزده گانه با نگاه ملی وبا اولویت در دستور کار مردم وهمه قوای نظام به ویژه وزارت آموزش وپرورش قرار بگیرد. حتم دارم تمامی دلسوزان نظام و انقلاب به ویژه نخبگان می دانند که شرط مهم پیشرفت کشور و نگاه تمدن ساز مورد نظر رهبری در گرو توجه جدی وهمه جانبه به آموزش و پرورش است وغفلت ازآن خسارت‌های جبران ناپذیری را برای مردم وکشور در پی خواهد داشت.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*