امام صادق عليه السلام
بي گمان براي صاحب الامر غيبتي است،پس دردوران غيبت وي هربنده اي بايد تقوا پيشه سازد وبه دين خودچنگ در زند.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار
  • شناسه : 2267
  • 09 فروردین 1399 - 9:50
  • 204 بازدید
  • ارسال توسط :
طرح ۱۰۰۳۱ با هدف استفاده از  امکانات علمی، آموزشی، فرهنگی مراکز استان ها، کاهش هزینه ها و تعاطی استاد

طرح ۱۰۰۳۱ با هدف استفاده از  امکانات علمی، آموزشی، فرهنگی مراکز استان ها، کاهش هزینه ها و تعاطی استاد

دکتر خنیفر در گفتگو با خبرگزاری میزان: طرح ۱۰۰۳۱ با هدف استفاده از  امکانات علمی، آموزشی، فرهنگی مراکز استان ها، کاهش هزینه ها و تعاطی استاد دکتر حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان، در گفتگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری میزان،  با اشاره به پیشینه نظام تعلیم و تربیت معلم  در کشور و با تاکید بر اهمیت […]

دکتر خنیفر در گفتگو با خبرگزاری میزان:

طرح ۱۰۰۳۱ با هدف استفاده از  امکانات علمی، آموزشی، فرهنگی مراکز استان ها، کاهش هزینه ها و تعاطی استاد

دکتر حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان، در گفتگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری میزان،  با اشاره به پیشینه نظام تعلیم و تربیت معلم  در کشور و با تاکید بر اهمیت آن، دانشگاه فرهنگیان را دانشگاهی  حاکمیتی و ماموریت گرا عنوان و اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی ماموریت گرا است که براساس نیاز جامعه معلم تربیت می کند، تنها دانشگاهی که از هرم معکوس استفاده و از کف قاعده به راس حرکت می کند، این دانشگاه براساس نیازسنجی واقعی دانشجو می پذیرد.

وی با بیان اینکه دنیا نسبت به نظام تعلیم و تربیتش گشاده دستی می کند و از اولویت هاست، خاطر نشان کرد: ما برای اقتصاد منهای نفت و عدم وابستگی، باید به کلاس های درس و تربیت معلم شایسته رو بیاوریم، با تربیت معلم شایسته است که نظام بایسته ای از لحاظ اجتماعی خواهیم داشت.

دکتر خنیفر، با تاکید بر اینکه برای تربیت معلم شایسته باید امکاناتی متناسب و ارتقاء کیفیت ابزاری در مراکز داشته باشم، با تاکید بر اهمیت اجرای طرح ۱۰۰۳۱ گفت: مدیریت دانشگاه به دنبال اجرایی شدن ۴ عدد بود، عدد یک به این معنی که در سال نخست ظرفیت ها را پر کردیم، عدد ۴ که به شرط فراهم بودن ردیف و بودجه تا چهار سال دیگر کف نیاز آموزش و پرورش و معلم تامین کنیم و عدد ۱۰ که افق ما برای کامل شدن طرح ۱۰۰۳۱(طرح تاسیس دانشگاه جامع فرهنگیان) است.

رییس دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: این دانشگاه با ۶۴ پردیس و  ۳۴ مرکز ، و با  یک میلیون متر مربع مساحت فضاهای فیزیکی و کالبدی در حال  فعالیت بوده که  حدود ۸۰ درصد آن فرسوده است.

وی در تشریح طرح ۱۰۰۳۱، با بیان اینکه این طرح در دنیا تجربه شده است ودر این خصوص آینده پژوهی نیز انجام شده، تصریح کرد: بر این اساس در مرکز ۳۱ استان می توانیم با اختصاص بین ۴۰ تا ۱۰۰ هکتار در صدمین سال تاسیس تربیت معلم، با هدف امکان استفاده از  امکانات علمی، آموزشی، فرهنگی و شهری مراکز استان ها و مزایای کاهش هزینه ها،  امنیت، انبارداری متمرکز، و تعاطی استاد با استفاده از ظرفیت خیرین دانشگاهی جامع در دو یال خواهران و برادران تاسیس کنیم.

 رییس دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان، تنها دانشگاهی است که تاریخ انقضاء ندارد؛ معلم باید تربیت شود نمی توان ان را  وارد کرد، خاطر نشان کرد: تربیت معلم، آموزش عمومی  و معلم یک مطالبه ملی مانند خوراک و پوشاک است، این دانشگاه متناسب با جمعیت حرکت می کند، مگر جمعیت متوقف شود که باز هم دانشگاه رو به رشد خواهد بود و تعطیل نمی شود زیرا کیفیت جانشین کمیت می شود.

وی تشریف فرمایی مقام معظم رهبری به دانشگاه فرهنگیان را اتفاقی بسیار مبارک و نقطه عطف دانشگاه  برشمرد و افزود:  به برکت حضور رهبر معظم انقلاب و منویات ایشان، کمک و همراهی مسئولان و وزارت آموزش و پرورش افزایش یافت، و با شناسایی ظرفیت های خالی و آینده پژوهی، برای جبران کمبود معلم  ۲۵ هزار ردیف استخدامی دریافت شد.

دکتر خنیفر با بیان اینکه  در دو سال اخیر از تربیت ۱۰۰ هزار معلم عبور کرده‌ایم و  امسال ۳۷ هزار معلم جدید وارد کادر آموزش و پرورش خواهد شد، گفت:  تلاش می کنیم  تا سال های ۱۴۰۲-۱۴۰۱ کف نیاز آموزش و پرورش رفع کنیم اما  این به این معنا نیست که نسبت یک به ۳۸ را رفع می کنیم بلکه کف نیاز آموزش و پرورش از طریق معلم تربیت شده با وضعیت موجود.

 وی جبران کمبود معلم از راه های دیگر به جز تربیت معلم چهار ساله را مسکن خوبی دانست اما  راه درمان و علاج  نیست و با اشاره به افزایش پذیرش، اظهار کرد: تنها به دنبال کمیت نیستیم بلکه کیفیت را نیز لحاظ خواهیم کرد، بازنگری سرفصل ها و برنامه های درسی، به روزرسانی امکانات، نوسازی و بهسازی مراکز جذب اساتید نخبه و خبره  در این راستا در حال انجام است.

رییس دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: پیش بینی کرده ایم  تا ۱۵- ۲۰ سال آینده با افزایش معلم هنوز کمبود ها برای کیفیت جبران نخواهد شد.

وی همچنین در ادامه  برگزاری آزمون نهایی  مهارت آموزان ماده ۲۸؛ جذب ۴۰ عضو هیات علمی در سال ۹۸؛ افتتاح مرکز جذب نخبگان؛  راه اندازی ۸ پروژه عمرانی در سطح کشور؛ بازنگری ۷۰ درصد برنامه های درسی دوره کارشناسی در ۲۰ رشته مطابق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و  بر اساس ساحت های ششگانه؛ طرح تولید محتوای الکترونیکی به صورت آزمایشی برای ۳۰ درصد مراکز و در راستای مدیریت سبز  و عدالت آموزشی را از دیگر موارد در راستای ارتقاء کیفیت عنوان کرد.

 دکتر خنیفر با بیان اینکه سرانه تولیدات علمی دانشگاه فرهنگیان از دو دهم درصد برای هر پژوهشگر به رقم یک رسیده است، اظهار کرد: همچنین این دانشگاه سومین دانشگاه برتر در تولید مقالات علمی بوده است، تدوین ۱۷عنوان کتاب درسی  مبتنی بر سند تحول بنیادی، عضویت در ایسسکو و دانشگاه سلطان اردیس مالزی، تاسیس بنیاد خیریه در همه استان ها و برگزاری نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم در سال جاری  از دیگر دستاوردها و فعالیت ها بوده است.

 وی تاکید کرد: باید باور کنیم که نظام تعلیم و تربیت می تواند جبران مسائل باشد، به قول وزیرآموزش و پرورش معلم جبران تمام نداشته هاست، معلمی شوق است شغل نیست و اگر شوق نباشد فرسوده می شود.

رییس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در سال های اخیر نزدیک ۲ هزار نفر از رتبه های تک، دو و سه رقمی وارد دانشگاه فرهنگیان شدند، تصریح کرد: امتیازات پذیرش در دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور سراسری با همه جهان متفاوت است،  از جمله این امتیازات، استخدام قطعی رسمی، دریافت حقوق از روز نخست، معافیت سربازی، احتساب  چهار سال تحصیل به عنوان سابقه دانشجو است همچنین داشتن ۲۲ سال، معدل کل ۱۴ و طی مراحل مصاحبه و آزمایشات از شرایط پذیرش می باشد.

  دکتر خنیفر اضافه کرد: حتی اگر به بهانه اشتغال خوب ها جذب حرفه معلمی شوند نیک است زیرا معلم شایسته وارد می شود.

وی با بیان اینکه جذب معلم از طریق ماه ۲۸ راه جبرانی برای خلاء است و به عنوان راه حل به ان نگاه نمی کنم، گفت: در دنیا ثابت شده بهترین معلم معلم چهار ساله با گذراندن دروس کارورزی، پداگوژی، تکنولوژی آموزشی، فنون تدریس، مشاوره و روانشناسی تدریس است  و می تواند در کلاس درس علاوه بر تعلیم، پرورش بدهد. این معلم ماندگاری بالاتر و علاقه بیشتری دارد.

رییس دانشگاه فرهنگیان نیاز دانشگاه فرهنگیان به هیات علمی را تا سال ۱۴۰۴ دو هزار و ۸۰ نفر عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر نسبت هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان یک به ۸۲  است که در کنار استادان رسمی کمبود این میزان با استادان حق التدریس جبران می شود.

وی کسر ۴۵ درصد دانشجومعلمان را مصوب مجلس و بر طبق مر قانون دانست و گفت: در این خصوص قانونگذار شهریه دانشجو را به همراه هزینه خوابگاه، خوراک و آموزش یکجا تعریف کرده، بنابراین کل مبلغ شهریه دانشجو نیست و  بخشی از آن هزینه امکانات است که به آن اضافه شده که دانشجو را دچار اشتباه می کند.

دکترخنیفر ادامه داد: فرض می کنیم این هزینه امکانات را به دانشجو بدهیم اما خوابگاه، خوراک، رفت و آمد خوابگاه تا پردیس و مرکز و … با خودشان باشد، آیا با بازگشت این مبلغ دانشجو می تواند پاسخگوی هزینه ها باشد؟ دانشگاه برای  تامین این هزینه ها ضمن صرف این مبلغ کسری ان را  از بودجه های دیگر جبران می کند همچنین وجود پردیس ها و  خرید های کلان  در کاهش هزینه ها  موثر است.

 وی در پاسخ به سوالی در خصوص طرح معلم تمام وقت، خاطر نشان کرد: این طرح  ارزشمندی است که کمک به عزت معلم می کند و به سود معلمانی است که می خواهند کار دوم  نگیرند، با این طرح معلم از بیرون و خرید خدمات و … حذف می شود و همان معلم در همان مدرسه حضور  خواهد داشت.

رییس دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه در دنیا مهم است که معلمانشان در کجا و با چه کیفیت و امکاناتی تربیت می شود، گفت: معمار جامعه معلم است، معلمان رابطان روان هیات پذیر طفل و اعتبارات تمدنی جامعه است .

وی تاکید کرد: اگر روزی به این نتیجه برسیم که نظام تعلیم و تربیت پس از دفاع و امنیت اولویت دوم این کشور بادشد، اولین روزهای فاصله از نفت و اقتصاد بیمار و رانت را خواهیم داشت.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*