روند انتخاب مدیران مدارس باید تغییر کند مدرس دانشگاه گفت: روند انتخاب مدیران مدارس باید تغییر کند و این انتخاب از پایین به بالا باشد. به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدعلی اسماعیل زاده مدرس دانشگاه و فعال آموزشی با بیان اینکه پنجمین فرزندم امسال وارد کلاس اول میشود و یک فرزندم از […]
مدرس دانشگاه گفت: روند انتخاب مدیران مدارس باید تغییر کند و این انتخاب از پایین به بالا باشد.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدعلی اسماعیل زاده مدرس دانشگاه و فعال آموزشی با بیان اینکه پنجمین فرزندم امسال وارد کلاس اول میشود و یک فرزندم از نظام آموزش و پرورش فارغ التحصیل شده است، اظهار کرد: در تهران، در روستاها و شهرستانهایی عضو انجمن اولیا و مربیان و عضو انجمنهای اولیا و مربیان در منطقه بودهام. به عنوان مشاور مدیران ارشد و مؤلف کتاب درسی فعالیت کردهام و به بسیاری مدارس ایران رفتهام و تدریس کردهام.
وی درباره کارایی انجمن اولیا و مربیان، گفت: تجربهای که طی سالیان گذشته داشتهام این بوده است که هرجا مدیر مدرسه همراه بوده فضا باز بوده است اما هرجا نگاه مدیر مدرسه به انجمن اولیا و مربیان، نگاه قلک بوده است کار پیش نرفته است.
اسماعیل زاده با اشاره به موانع پیش روی انجمن اولیا و مربیان برای مشارکت فعالتر در امور مدارس، افزود: ساختار است که رفتارها را مشخص میکند. مدیر مدرسه در این ساختار چگونه انتخاب میشود؟ در آموزش و پرورش ایران موضوعی به نام «نماینده مجلس» وجود دارد که به دلایلی به آموزش و پرورش چشم دارد و به محض اینکه انتخابات برگزار میشود، نمایندگان مجلس با همدیگر لابی می کنند که رئیس آموزش و پرورش استان عوض شود و بعد در سطوح دیگر برای تغییرات فشار می آورند. این امر به دلایلی برایشان مهم است. اینکه مدیر مدرسه مشارکت پذیر باشد درست است، اما این مدیر طبق کدام ساختار تعیین شده است؟ او جوابگوی کسانی است که او را انتخاب کردهاند نه انجمن اولیا و مربیان.
این مدرس دانشگاه و فعال نظام آموزشی با بیان اینکه یک مرتبه چند سال پیش طرحی را پیشنهاد و به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال کردیم مبنی بر اینکه روند انتخاب سلسله مراتبی مدیران مدارس تغییر کند و این انتخاب از پایین به بالا باشد، اظهار کرد: انجمن اولیا و مربیان هیچ نقشی در انتخاب مدیر مدرسه ندارند. علت نخست این است که در آموزش و پرورش حفظ اقتدار از بالا به پایین برایش جذاب است و از آن سو برای نمایندگان مجلس هم جذاب است که بخواهند از این بستر رأی آینده خود را تضمین کنند.
اسماعیل زاده در پاسخ به این پرسش که «راه حل حرکت به این سمت و سو چیست؟»، گفت: صورت مسأله روشن است؛ بچه های ما قرار است رشد کنند و ما باید کمک کنیم که این مسیر را بهتر طی کنند. دولت گفته آموزش در حیطه وظایف اوست و هر زمانی خانوادهها خواسته اند نزدیک شوند آنها را کنار زده اند و گفته اند لطفا شما دخالت کنید. اما دولت منابعی که برای این کار لازم است را به حد کافی در اختیار ندارد و الان دیگر حتی نمیتواند معلم هم تأمین کند.
وی افزود: از سوی دیگر قصه کرونا به وسط آمده و شرایطی که قبلا وجود داشت و چند ساعت بچهها به مدرسه میرفتند و خیالمان راحت بود که مسؤولیت به دولت سپرده شده تمام شد و الان خانواده باید مسؤولیت آموزش را برعهده بگیرد. دولت می خواهد پشتیبانیهایی انجام دهد اما خواهش ما این است که خیلی اذیتمان نکند و نگوید که فقط شبکه شاد داریم و لاغیر. دولت اجازه دهد از تکنولوژی استفاده کنیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.