بیانیه کانون تربیت اسلامی بسم الله الرحمن الرحیم دبیرخانه کمیسیون علمی و تحقیقاتی وفناوری ریاست جمهوری طی نامه شماره ۵۶۹۴۱/۱۳۹۷۰۵ به تاریخ ۱/۱۱/۱۳۹۸نتایج همکاری بین دانشگاه پیام نور ودانشگاه فرهنگیان را خواستار شد و دانشگاه پیام نور نتایج بررسی جلسات متعدد را طی نامه شماره س/۱۱۰۷۳۵ به تاریخ ۳/۱۲/۱۳۹۸ اعلام کرد که نظر غالب اعضای […]
بسم الله الرحمن الرحیم
دبیرخانه کمیسیون علمی و تحقیقاتی وفناوری ریاست جمهوری طی نامه شماره ۵۶۹۴۱/۱۳۹۷۰۵ به تاریخ ۱/۱۱/۱۳۹۸نتایج همکاری بین دانشگاه پیام نور ودانشگاه فرهنگیان را خواستار شد و دانشگاه پیام نور نتایج بررسی جلسات متعدد را طی نامه شماره س/۱۱۰۷۳۵ به تاریخ ۳/۱۲/۱۳۹۸ اعلام کرد که نظر غالب اعضای جلسه(نمایندگان وزارت علوم،سازمان برنامه وبودجه،سازمان امور اداری استخدامی کشور،دانشگاه پیام نور ودانشگاه فرهنگیان) تحصیل ۱۰۰ واحد درسی دروس تخصصی و پایه در ۶ نیم سال تحصیلی در دانشگاه پیام نور باشد و دروس تربیتی در دانشگاه فرهنگیان گذرانده شود و مزایای این پیشنهاد را کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی دانشجویان،کاهش هزینه های دولت،افزایش سنوات خدمات دانشجو معلمان به ۲۹ سال برشمردند
کانون تربیت اسلامی اینگونه پیشنهادات را مخالفت با نظرات صریح مقام معظم رهبری،سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش وپروش، سند تحول بنیادین وخارج از وظایف کمیسیون مذکور می داند و آن راسبب تضعیف اعتماد ملی نسبت به مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر حکمرانی و منفع طلبانه بخشی بدون توجه به منافع دراز مدت ملی به ویژه نظام تعلیم تربیت کشور می داند که توضیح آن به شرح زیر اعلام می گردد
۱-مقام معظم رهبری مکررا بر اهمیت، تقویت وتوسعه کمی و کیفی مراکز تربیت معلم ودانشگاه فرهنگیان تاکید داشته اند از جمله فرمودند:
(راجع به مسئلهی دانشگاه فرهنگیان و مسئلهی تربیتمعلّم؛ امروز مهمترین نیاز آموزش و پرورش کشور، معلّم است؛ مهمترین نیاز، معلّم است. این دانشگاه ودانشگاه شهید رجائی و هر نقطهای که تربیتمعلّم بر آن صدق میکند، بایستی هم کمّاً، هم کیفاً توسعه پیدا کند…………معلّمی یک حرفهی فنّی است، یک کار هنری است؛ یادگرفتن لازم دارد؛ اینجا شما معلّمی را یاد میگیرید؛ آن که در فلان دانشگاه دیگر درس خوانده، او این معلومات شما را که در اینجا یاد گرفتهاید ندارد؛ چطور میخواهد معلّمی کند؟ مراکز تربیت معلّم -که مهمترینش فعلاً دانشگاه فرهنگیان است- مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشورند و در مورد این دانشگاه کوتاهی شده. [طبقِ] آنچه بنده اطّلاع دارم و به من گزارش شده، این دانشگاه، هم از لحاظ نیروی انسانی -معلّم، استاد- دچار کمبود است، هم از لحاظ بودجه دچار کمبود است، [هم] از لحاظ فضای آموزشی دچار کمبود است. وزارت علوم، سازمان مدیریّت، سازمان امور استخدامی، هرکدام به نحوی بایستی همکاری کنند، کمک کنند؛ این مشکلات باید برطرف بشود. البتّه دوستان، هم اینجا ذکر کردند، هم در آن جلسهی قبلی گفتند که از بنده انتظاراتی دارند؛ بنده آماده هستم و هر کاری که از من بربیاید و بتوانم انجام بدهم و در اختیار بنده باشد، قطعاً انجام میدهم؛ برای اینکه این مسئله را جزو مسائل درجهی اوّل کشور میدانم و میشناسم.(به مناسب. هفته بزرگداشت معلم ۱۹/۲/۱۳۹۷)
حال سئوال از نمایندگان کمیته مذکور که مخاطب معظم له هستند آیاتوسعه کمی دانشگاه فرهنگیان واگذاری( نه همکاری ) ۷۰ درصد واحدهای دانشجو دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور است؟!!!! ویا آیا توسعه کیفی دانشگاه با حذف استخدام دانشجو -معلم از ابتدای ترم تحصیلی(بند ۴ پیشنهاد کمیته مذکور) انجام می پذیرد؟!!!که سبب عدم استقبال داوطلبان رتبه یک رقمی ودو رقمی و سه رقمی کنکور برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان می گردد
۲-بند۱-۳ سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش وپرورش( ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری) ارتقای کیفی وروز آمد ساختن برنامه های برنامه درسی مراکز ودانشگاه های تربیت معلم و شیوه های یاد دهی و یادگیری برای پرورش معلمان با انگیزه ، کار آمد،متدین و خلاق و اثر بخش تاکید دارد.آیا تصمیمات کمیته مذکور برخلاف این سیاست به دانشجو_معلم قرضی ، اجاره ای با آشفتگی ذهنی وبی انگیزه منتهی نخواهد شدآیا اینگونه معلمان در فضای گفتمانی مدرسه وکلاس به معلمان دو زیسته شناخته نخواهند شد و این مغایر به منزلت معلمان است
۳-راهکار ۱-۱۱سند تحول بنیادین آموزش وپرورش،آموزش وپرورش را موظف به استقرار نظام ملی تربیت معلم و راه اندازی دانشگاه ویژه فرهنگیان با رویکرد آموزش تخصصی و حرفه ای تربیت محور با همکاری دستگاه های ذیربط می نماید آیاواگذاری امکانات و تجهیزات ویا فضای آموزشی بلا یا کم استفاده دانشگاه پیام نور به دانشگاه فرهنگیان برای استقرار وتوسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان از مصادیق همکاری است؟یا تقلیل دانشگاه فرهنگیان به آموزش ضمن خدمت بلند مدت یکساله مهارت آموزی ؟!!!!(مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان)
۴-وظایف کمیسیون علمی و،تحقیقاتی،فناوری ریاست جمهوری برابر با مصوبه شماره ۲۱۴۸۸/۱۱۵به تاریخ ۱۷/۲/۸۷ هیات وزیران در ۱۲ بند آمده است که موضوع جلسه مذکور از مصادیق آن نمی باشد حتی در بند ۵ تغییر آئین نامه آموزشی های علمی -کاربردی رامنوط به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می داند و اعضای غالب جلسه بدون توجه به قوانین موضوعه و منافع ملی بلکه جلب منافع بخشی، ۱۰۰واحد یک دانشگاه رابه دانشگاه دیگر واگذار می نمایند منافع سازمان برنامه وبودجه ،کاهش هزینه دانشجو از ۴ سال تحصیلی به یک سال تحصیلی است همان طوری که معاون امور آموزش وپرورش عمومی و فنی و حرفه ای سارمان در جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش وپرورش استان بوشهر این مطلب را اعلام کردو منافع سازمان امور استخدامی، افزایش سنوات خدمت از ۲۶سال به ۲۹ سال است و وزارت علوم ودانشگاه پیام نور سرمت از جلوگیری انحلال مراکز دانشگاه های پیام نور در کشور با این پیشنهاد شدند
در پایان کانون تربیت اسلامی این حرکات را ادامه جریان غربگرای حذف و تضعیف دانشگاه فرهنگیان و حاکمیت نگاه اقتصادی وتوسعه خرید خدمت و پیمانکاری آموزشی در تعلیم و تربیت می داند تا تربیت را به آموزش و مهارت کاهش دهند و مربی را به مدرس نیازهای شهروندی تقلیل دهند و دروس پایه را به دروس کمی وانتزاعی منحصر نمایند و جریان تولید دانش وروش تربیت اسلامی مبتنی بر آموزه های اسلام انقلابی با هدف غایی حیات طیبه وتکوین و تعالی هویت اسلامی ،ایرانی ،انقلابی را متوقف نمایند و تربیت را به کالای آموزشی با قابلیت مناقصه گذاری وداد وستد و صرفه اقتصادی تبدیل نمایند تا مرگ مدرسه را در ایران محقق نمایند
کانون تربیت اسلامی هر اقدامی که مغایر سیاست های صریح اعلامی ولی فقیه و اسناد تحولی به ویژه در حوزه معلم و تامین نیروی انسانی باشد اقدام مناسب از جمله آتش به اختیار را انجام خواهد داد و سکوت سازش و سهل انگاری را خیانت به کشور و انقلاب اسلامی می داند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.